Prestandaförbättringar och förändringar avseende dokument
Registrering leverantörsfakturor och kvitton
Med en ökad digitalisering får elektroniska dokument ett allt större fokus i våra programvaror. En stor del av dokumenthanteringen i BL Administration är registrering av inkomna dokument i form av leverantörsfakturor och kvitton och här har vi gjort prestandaförbättringar och snabbat upp funktionerna.
Om ett dokument laddats upp via Björn Lundén-appen (eller app.bjornlunden.se) finns sedan tidigare möjlighet att göra en kommentar. Denna visas numera redan i listan av dokument som ligger för registrering. Dessutom ser du vem som laddat upp filen i appen.
Poster med kopplade dokument
Vi har även gjort prestandaförbättringar på befintliga poster som har kopplade dokument knutna till sig (exempelvis reskontraposter, verifikationer etc.).
Företagsdokument
Om du skickar in andra typer av dokument än sådana som ska registreras på en specifik post men ändå i företaget går det numera att koppla inkomna dokument till dokumenthanteringen som finns under Hjälp – Företagsdokument. Genom att markera Ej kopplade dokument kan du marker något av de inkomna dokumenten och klickar på Lägg till för att koppla det markerade dokumentet som ett företagsdokument. Naturligtvis kan du även lägga till dokument från disk, precis som tidigare.
Leverantör
Länk till oattesterade fakturor på app.bjornlunden.se
Numera kommer du som kör attest i Björn Lundén på webben att komma direkt till de oattesterade leverantörsfakturor som finns när du går via Attestera fakturor i snabbmenyn eller under Aktivitet. Är du inte inloggad där sedan tidigare behöver du förstås först logga in dig.
Lön
Nya fält på anställdakortet
Nu kan du ange anställningsform på dina anställda, något som exempelvis kommer behövas om du ska rapportera lönestrukturstatistik till SCB framöver. Anger du att en anställd har en tidsbegränsad anställning har du även möjlighet att lägga in ett planerat slutdatum. Notera att det endast är för tidsbegränsad anställning det är möjligt att lägga in slutdatumet (endast för egen information, det har ingen funktion i programmet i dagsläget).
Ytterligare ett fält för egen information är fältet Befattning.
Korrigeringar kring lönefiler
I samband med att du skapar en lönefil i ISO 20022-format har du möjlighet att ange ett så kallat transaktionsdatum. Detta behöver användas i vissa fall, och du bör kontrollera med din bank vad som gäller för dig. Det är alltså så att vissa banker vill att datumet i filen ska vara utbetalningsdatumet dvs det datum när betalningen ska finnas tillgänglig hos mottagaren, medan andra vill ha datumet för när betalningen ska lämna avsändaren, vilket normalt är bankdagen innan lönen ska vara tillgänglig för den anställde.
Optimering av omuppdatering av lönetotaler
Vi har optimerat funktionen för omuppdatering av lönetotaler så att den går snabbare. Du kan dessutom göra ett urval av vilka anställda som ska uppdateras för att ytterligare snabba upp funktionen. Om du gjort en ändring av exempelvis en ackumulator på en enstaka eller ett fåtal anställda finns möjlighet ange vilka anställda lönetotalerna ska omuppdateras för.