Lång historia med Björn Lundén
Debet & Kredit har en lång historia med Björn Lundén. Det var framförallt positiva upplevelser av företagets skatte- och redovisningskurser och att programmen låg långt framme i hanteringen av rot och rut som gjorde att man en gång valde dem även som programleverantör. Att man hållit fast vid samma leverantör och i dag har Björn Lundéns helhetslösning har andra orsaker.
– Till att börja med har Björn Lundén lättanvända program som gör att jobbet går smidigt. Men man har även en fantastiskt bra programsupport. Vi arbetar med alla program som ingår i Björn Lundéns helhetslösning och både programmen och supporten är toppen över hela linjen, menar Helena Reinel och tillägger:
– Jag är dyslektiker och gillar att prata, då är det skönt att kunna ringa programsupporten och formulera frågorna muntligt och få svar direkt.
Nya tider
På Debet & Kredit försöker man få befintliga men framförallt nya kunder att jobba digitalt och man märker att allt fler kunder är positiva till det. I digitaliseringsarbetet får man god hjälp av Björn Lundéns byrårådgivare som kommer till kontoret och hjälper till att sätta upp allting så det blir rätt från början.
Helena vurmar även för det webbaserade byråstödet som ingår i helhetslösningen och som nu helt ska ersätta det arbetssätt man tidigare haft på Debet & Kredit.
Positiv syn på branschens framtid
Helena är övertygad om att redovisningsbyråer trots smartare teknik och ökad automatisering kommer att behövas både i ett kortare och i ett längre perspektiv.
– För att sköta redovisningen själv måste företagaren förstå redovisning, och det är långt ifrån alla intresserade av. Och de som förstår och försöker vill ofta ha hjälp med avstämning och kvalitetssäkring. Dessutom vill företagarna ha svar på t ex skatte- och lönefrågor.
– Problemet är att ta betalt för konsultation men det är något vi bara måste lära oss, avslutar Helena.