Nyheter i våra webbtjänster 

– maj och juni 2022

Under maj och juni har vi bland annat lanserat en smidig funktion för att hantera kundofferter. Här kan du läsa mer om offerthanteringen och övriga förbättringar.

2022-06-27

Möjlighet att skapa offerter

Nu kan du hantera kundofferter i Fakturering. Under den nya fliken Offerter finns en samlad vy för alla offerter. I listan kan du filtrera på statusarna utkast, skickade och godkända.

Du skapar en ny offert med knappen Ny offert. Själva offertregistreringen är snarlik fakturaregistreringen med registreringen till vänster och förhandsgranskning till höger. Ett fåtal saker skiljer sig, t ex att fakturadatum blir offertdatum. Du kan spara en påbörjad offert som utkast för att fortsätta med den i ett senare skede. När du skapat en offert kan du välja att ladda ned den som pdf eller mejla den direkt från systemet.

När en offert är skickad har du två möjligheter. Antingen tar du bort den (om den inte accepteras av kunden) eller så skapar du ett fakturautkast baserat på offerten. Du hamnar då i fakturaregistreringen med offertens uppgifter förifyllda på fakturan och kan fortsätta bearbeta den, eller så skickar du den som vanligt.

Förbättringar på Vår referens

Sedan tidigare har du kunnat ange en generell referens i företagsuppgifterna. Nu har vi även lagt till ett fält i fakturaregistreringen så att du kan ändra detta när du skapar en kundfaktura. 

Utökad information på dokument

Tidigare har vi visat information om filnamn, uppladdningsdatum, uppladdat av samt kommentar i dokumentlistan och i detaljvyn på dokument. Nu visar vi även eventuell betaltyp, status (ohanterad/hanterad), summa och dokumenttyp. Alla dokumentanvändare har nu möjlighet att ändra kommentar på dokument. Du som är administratör kan även ta bort alla ohanterade dokument, inte bara dina egna.