När stora byrån visar sig vara ganska liten

– väljer korttidspermittering istället för att hjälpa sina kunder

Det är en av Sveriges största redovisningsbyråer med stor marknadsandel och kapitalstarka ägare. Men framförallt många kunder och många anställda. Kunder som i dessa kristider behöver sin byrås stöd och rådgivning mer än någonsin. Anställda som skulle behöva lägga all sin kraft och tid på att stödja sina kunder. Vi kan kalla denna byrå för Redovisningsbyrån X.

Redovisningsbyrån X väljer nu att korttidspermittera sin personal. Du som jobbar på någon av landets övriga ca 22 000 byråer kanske tror att du läst fel – hur är det möjligt att gå ned i arbetstid just nu? Under våren/sommaren när det under helt vanliga år är som allra mest att göra, och nu i kristider är ännu mer att göra, dubbelt upp skulle nog många säga. Men det tycker tydligen inte de som styr den aktuella redovisningsbyrån. Jag har visserligen hört om en knapp handfull andra byråer som också korttidspermitterat eller funderat på det. En av dessa byråer, en enmansbyrå, hade ett större kunduppdrag som tog 3,5 dagar i veckan och som upphörde pga konkurs. Kanske inte så konstigt i ett sådant fall att fundera på korttidspermittering tänker jag. Men en sådan kundstruktur med bara någon enstaka dominerande kund har man förstås inte på den genomsnittliga byrån, och absolut inte på de stora byråerna.

Så hur skulle man kunna rättfärdiga korttidspermittering för den nu aktuella redovisningsbyrån? En byrå med alla tänkbara resurser för att ha en god struktur och planering och med alla förutsättningar för att jobba långsiktigt. En berättigad fråga – hur ska alla kunder hos Redovisningsbyrå X tänka? Att här är byrån som ställer upp för mig i ur och skur, i nöd och lust? Och en inte minst lika berättigad fråga – hur ska personalen på Redovisningsbyrån X tänka? Att här är byrån med framtidstro och som satsar långsiktigt och som har tilltro till min kompetens och tycker att jag är viktig och det jag uträttar är viktigt? Hur många i personalen på Redovisningsbyrå X funderar just nu på att byta arbetsgivare eller starta egen byrå?

Den som är stark måste vara snäll, och den som är jättestark måste vara jättesnäll, sa Bamse. Den som är stor måste uppföra sig stort, den som är jättestor måste uppföra sig ännu större, anser jag. Att visa sig vara ganska liten när man själv betraktar sig som riktigt stor, det är inte särskilt hedrande. Jag hoppas Redovisningsbyrån X tar sitt förnuft till fånga och börjar tänka som Bamse istället.

Jag tror att det kommer att visa sig tydligt efter krisen vilka byråer som gjorde det rätta och gav allt för att deras kunder skulle klara sig igenom krisen. De byråer som hjälpt kunderna att minimera sina kostnader, undvika förluster, få de stöd de är berättigade till, effektivisera sina processer genom att digitalisera och automatisera, få både kortsiktig och långsiktig rådgivning. Byråer som nyttjat personalens ambition, vilja och kompetens och därmed tänkt längre än på den egna plånboken och möjligheten att dra ned på personalkostnader.

/Ulf Svensson, vd Björn Lundén


Kontakt:
Ulf Bokelund Svensson, Björn Lundén AB, 0650-541400, ulf.svensson@bjornlunden.se