Vanliga Frågor! 

  • Kan vi vara flera användare samtidigt? 

    Flera användare kan samtidigt och från olika platser vara uppkopplade mot samma företagsdatabas. Det kan t ex vara två personer som jobbar med bokföringen på samma företag men sitter på olika platser eller en redovisningsbyrå som låter kunder sköta sin fakturering direkt i programmet.

  • Hur gör jag med säkerhetskopiering? 

    Vi sköter arbetet med säkerhetskopiering. All trafik mellan programmet och databasen är starkt krypterad och säker. 

  • Fungerar det om jag som företagare bara vill fakturera och få ekonomirapporter medan min redovisningsbyrå gör resten?

    Ja, den här lösningen är perfekt för ett sådant upplägg då du som företagare kan göra din del och byrån sin del, allt i realtid och med full synkning.  

  • Ingår support?

    Ja, du har tillgång till programsupport via chatt under kontorstid. I våra användarstöd kan du själv hitta svar på dina frågor, antingen genom att ställa en fråga i vårt forum och få den besvarad av våra supportörer eller genom att söka bland redan besvarade frågor. Du hittar även instruktiva filmade guider och textguider som förklarar olika programfunktioner.

  • Vad kostar det att skicka och ta emot e-fakturor?

    Det kostar 3,50 kr per utgående och ingående e-faktura, som debiteras månadsvis i efterskott.

  • Är det enkelt att komma igång med programmet?

    Ja, när du klickar på Prova gratis i 30 dagar kommer du till en uppläggningsguide i Björn Lundén webb och app. Här registrerar du företagets uppgifter, väljer tjänster, lägger upp användare, mm. Du behöver alltså inte vänta på någon bekräftelse, licens eller annat! 

  • Fungerar programmet på Mac? 

    Ja, programmet är webbaserat och fungerar bra på Mac/OS. 

  • Kan jag testa programmet gratis?

    Ja, för att du ska vara säker på att programmet passar dina behov tillämpar vi en 30-dagars gratis provperiod som du kan avbryta när du vill.

  • Kan jag nå programmet från vilken plats/dator jag vill?

    Ja, du kan nå programmet från vilken plats eller dator du vill så länge du har uppkoppling. 

  • Fungerar programmet för alla företagsformer och momsmetoder?

    Ja, programmet fungerar lika bra för alla företagsformer – enskild firma, aktiebolag, handelsbolag m fl – och föreningstyper. Programmet hanterar kontant- och faktureringsmetod samt alla typer av momsredovisning – månadsmoms, tremånadersmoms och årsmoms. Även momsfri verksamhet.

  • Vad behöver jag för att använda faktureringsprogrammet?

    Tjänsten är en webbapplikation som fungerar med flertalet webbläsare. Vi rekommenderar Google Chrome. Liksom för andra webbapplikationer förutsätter den att du har en surfenhet (dator, platta eller mobil) och internetuppkoppling. I övrigt krävs att du har BankID samt en e-postadress. 

  • Kan jag arbeta med flera företag i faktureringsprogrammet?

    Ja, du väljer själv hur många företag du vill arbeta med i programmet.

Smarta funktioner i BL Fakturering

 

Skapa och skicka e-fakturor (EDI-fakturor)

På webben och i Bjorn Lunden-appen kan du både skapa/skicka och ta emot e-fakturor. Priset är 3,50 kr per utgående och ingående e-faktura, som debiteras månadsvis i efterskott.

Skapa och skicka PDF-fakturor som e-post

På webben och i Björn Lundén-appen skapar du enkelt PDF-fakturor som du kan mejla till dina kunder. Alternativt laddar du ner PDF-fakturan och skickar den själv.

Kundreskontra 

Den överskådliga kundreskontran hjälper dig att överblicka betalda och obetalda fakturor samt hantera påminnelser.

Möjlighet att sälja fakturor 

Att sälja fakturor innebär att du får pengar direkt och slipper vänta på betalningar från dina kunder. Genom vårt samarbete med Capcito kan du på ett snabbt och flexibelt sätt sälja vissa eller samtliga fakturor. Genom att importera fakturor direkt från fakturaprogrammet kan Capcito ge dig ett rättvist pris direkt, och du kan sälja dina fakturor på bara några klick.

Omvänd skattskyldighet 

Programmet hanterar omvänd moms, dvs när det är köparen som ska redovisa momsen.

Dynamisk förhandsgranskning av faktura 

Under tiden du skapar fakturan visas en förhandsgranskning av fakturan som uppdateras i realtid, dvs du kan – samtidigt som du skapar fakturan – se hur den ser ut.

Spara utkast 

Du kan enkelt spara en påbörjad faktura som ett utkast och fortsätta med den senare.

Påminnelser 

Du skickar enkelt påminnelser på förfallna kundfakturor och anger vilken påminnelseavgift som ska gälla.  

Ladda upp egen logga 

Du laddar smidigt upp företagets logga så att den kommer med på dina fakturor.

Registrera inbetalningar

När du fått betalt från din kund registrerar du inbetalningen i programmet, som då markerar reskontraposten som betald. Även delbetalningar och överbetalningar hanteras.

Kreditera och kopiera faktura 

I programmet finns färdiga funktioner för att automatiskt kreditera och kopiera tidigare fakturor. Om du krediterar en faktura kvittas den automatiskt mot ursprungsfakturan.

Flera samtidiga användare 

Flera användare kan samtidigt jobba med faktureringen i ett och samma företag.

Lägga till fritextrad 

Du kan välja om du vill lägga till en artikelrad eller fritextrad på fakturan. En fritextrad kan användas som ren textinformation, ett komplement till övriga fakturarader.

Smidigt att lägga upp kunder och artiklar

Du lägger snabbt upp dina kunder och artiklar direkt från fakturaregistreringen. Om du fyller i organisationsnumret på kunden så hämtas resten av uppgifterna in automatiskt.

Inkassohantering med Grön inkasso

Inkassohantering med ett knapptryck. Du väljer ut de fakturor du vill inkassobevaka. Grön Inkasso är en kostnadsfri, effektiv och hållbar tjänst som stärker företagets kassaflöde och likviditet. Du aktiverar tjänsten under BL Finans på webben eller i appen.

Enkelt att lägga med bilagor till fakturan

I samband med att du skapar en faktura kan du också ladda upp en eller flera bilagor. När du skickar fakturan slås bilagorna samman med fakturan och slutkunden får alltså bara ett dokument med flera sidor. När slutkunden får allt i ett och samma dokument minskar risken för missförstånd och frågor samtidigt som kundens betalningsvilja ökar.

Utlandsfakturering med smart valutakurshantering

Vid utlandsfakturering väljer du språk och valuta för den aktuella kunden och skickar fakturan som vanligt. Du behöver inte ange några valutakurser manuellt, utan programmet hämtar dessa automatiskt från Riksbanken. Vid inbetalning har du möjlighet att ange det inbetalda beloppet i både SEK och den utländska valutan (och eventuell bankavgift) och sedan visas och bokförs även valutakursdifferensen automatiskt.

Smidig offerthantering

Du skapar enkelt kundofferter som du kan mejla direkt från systemet eller ladda ner som pdf. När du fått accept från kunden på en skickad offert kan du snabbt skapa en faktura baserad på offerten.

Några andra smidiga funktioner är att du kan

  • redigera en redan skickad offert
  • kopiera en redan skapad offert
  • ladda ner och e-posta en offert i efterhand
  • skapa ROT- och RUT- offerter utan att ha köparens person­nummer och fastighets­uppgifter mm.
Automatisk säkerhetskopiering 

Du behöver inte själv tänka på att ta backuper av ditt arbete. Dina data säkerhetskopieras löpande och sparas i en månad.

Smarta kopplingar till andra system 

Genom att integrera BL Fakturering med andra system får du automatiskt in uppgifter som du tidigare behövt mata in manuellt. Programmet har integrationer mot ett flertal kassasystem, e-handelsplattformar, tid- och projektredovisningssystem, banker, m fl.

Säker datalagring 

Din fakturering lagras på en server placerad i en säker datahall med dygnet runt-bevakning. Dina data är därför bättre skyddade än om du haft dem i din dator på kontoret eller hemma. Lagring av 2 GB data (motsvarar ca 4 000 PDF-fakturor) ingår. Vill du ha mer lagringsutrymme än 2 GB beställer du extra utrymme upp till 100 GB.

SIE-import och SIE-export

Med SIE-import och SIE-export överför du uppgifter från och till andra program som har SIE-funktionen.

Smarta integrationer till ditt fakturaprogram 

Vill du veta mer om våra fakturaprogram?

Fyll i dina uppgifter eller ring oss på 0650-54 14 00, så hjälper vi dig!