Automatisk bokföring av betalningar från Stripe i Björn Lundén
Stripe är en betallösning som gör det enkelt att ta betalt med kort eller kreditkort i din webshop. Med en integration mellan Stripe och Björn Lundén kan du enkelt automatisera repetitiva arbetsuppgifter kring utbetalningar och bokföring. Bokföringen av utbetalningar automatiseras utifrån dina inställningar. Du ställer själv eller tillsammans med din redovisningsbyrå in vilken bokföringsmetod du använder, vilka konton som ska användas och vilket datum det ska börja gälla. Sedan sköter allt sig självt, hela tiden. Det är enkelt att veta vad det kostar då vi har en fast kostnad där allt ingår.
Detta vinner du på att koppla Stripe till Björn Lundén
- Gör arbetet en enda gång
Inställningar för integrationen görs vid uppsättningen. Sedan blir utbetalningar från Stripe automatiskt beräknade och fördelade enligt dina inställningar och hamnar på rätt bokföringskonton i Björn Lundén.
- Ta inga risker
Det blir rätt i redovisningen och i rapporteringen till Skatteverket utan risk för manuella misstag.
- Få total kostnadskontroll med fast månadskostnad
Det tillkommer inga extra kostnader, däremot finns en begränsning på 50 000 betalningar i månaden. Har du fler än så behöver du kontakta vår partner Zwapgrid på support@zwapgrid.com.
Vem kan använda integrationen?
Integrationen mellan Stripe och Björn Lundén kan hantera redovisning med metoden “Per utbetalning”. Den fungerar för dig som
- bokför enligt kontantmetoden eller fakturametoden
- bokför försäljningen vid tidpunkten som du får betalt
- har försäljning nationellt
- endast säljer varor med en momssats.
Senare i år kommer alternativ för dig som har internationell försäljning och måste rapportera till Skatteverket enligt MOSS.
Så här kommer du igång
Du aktiverar integrationen under Arkiv, Integrationer i BL Administration eller på app.bjornlunden.se.
Förberedelser
1. Hämta dina publika nycklar från Björn Lundén och Stripe för att kunna aktivera integrationen. I Björn Lundén klickar du på kugghjulssymbolen i integrationsfönstret för att se din publika nyckel.
2. Ta reda på vilka redovisningskonton ni använder för utbetalningen, försäljningen och momsen.
Aktivera integrationen
1. Du klickar på “Aktivera” för integrationen i Björn Lundén, godkänner och klickar sedan på knappen “Inställningar” som kommer fram. Du skickas då direkt till integrationsplattformen Zwapgrid.
2. Du skapar där din egen “arbetsyta” och loggar in. Det är ditt företags egen plats för att hantera integrationen.
3. Väl inloggad på din arbetsyta väljer du att skapa en ny integration för att sedan aktivera Stripe och Björn Lundén. Det är nu du behöver dina API-nycklar.
4. Du väljer sedan själv dina inställningar beroende på hur du vill redovisa utbetalningarna och från vilket datum du vill att det ska gälla. Ett tips om du är osäker är att ha med dig en redovisningskonsult när du sätter upp integrationen.