Planerad driftstörning på hemsidan idag 13 januari kl 17-18, vilket kan påverka inloggningen slut_demtill och nu går texten ända Mina sidor, nedladdning av filer mm. 

Marknadsföringstips för kunskapsföretag

Företagande - Marknadsföringstips för kunskapsföretag - ctl00_cph1_faktagranskadImg

Alla företag kan tjäna på marknadsföring och att nå ut till rätt kunder. Här ger vi några tips för dig med kunskapsföretag! 

Publicerad: 2019-03-11

Det har skrivits en hel del om hur just kunskapsföretag ska marknadsföra sig. Det viktigaste tipset är nog att visa att man har stor kunskap inom sitt område och det finns olika sätt att visa det på. Här går vi igenom några sätt att nå ut med sitt budskap.

Vad är ett kunskapsföretag?

Kunskapsföretag är exempelvis:

  • redovisnings- och revisionsbyråer
  • advokater och andra jurister
  • konsultföretag av olika slag
  • arkitekter och byggföretag
  • läkare, tandläkare, sjukgymnaster, hälsocoacher, massörer, mm.

På ett sätt kan man säga att alla företag är kunskapsföretag. Med detta synsätt är exempelvis sporthandlare, restauranger, bilverkstäder, plastfabriker, taxiföretag och tryckerier också kunskapssföretag. Den som har en sportaffär är ju sannlikt mycket kunnig inom sitt område, liksom en mekaniker som har en bilverkstad.

För kunskapsföretag är den bästa marknadsföringen att helt enkelt visa att man är mycket duktig inom sitt område. Och det gör du bäst genom att genomföra varje uppdrag på ett professionellt sätt. Men för att stärka din marknadsföring finns även många mer eller mindre konventionella metoder att komplettera med:

Skriv artiklar

Ett sätt att visa upp sig och sitt företag är att skriva artiklar i olika media, t ex i tidningar, på hemsidor, i forum och newsroom. Det kan vara faktaartiklar eller debattartiklar. Seriös media godtar inte reklam i artiklarna, så ligg lågt med sådant. Håll dig till fakta. Givetvis får du ha ditt eget namn och namnet på ditt företag under artikeln.

Ge ut ett nyhetsbrev

Ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra företaget och samtidigt fördjupa kundrelationen är ett regelbundet nyhetsmejl. Förutom nyheter kan du bjuda på fakta, tips och råd inom ditt verksamhetsområde. Ge kunderna något extra, kanske kan du inspirera dem?

Skapa en egen blogg

Att driva en egen blogg baserad på din kunskap är ett smart sätt att marknadsföra dig och ditt företag. Med en blogg ökar du inte bara din trovärdighet – det är också ett effektivt sätt att rankas upp i sökmotorernas träfflista. Många företag arbetar idag med så kallad sökoptimering (exempelvis mot Google). Det innebär helt enkelt att du anpassar din marknadsföring på webben så att sökmotorerna ska föreslå dina webbsidor före konkurrenternas.

Informativa annonser

Även annonser kan visa att företaget kan sin sak. En annonsserie där de olika medarbetarna ger sina bästa råd är ingen dum idé.

Håll kurser och seminarier

Att hålla kurser och seminarier är ett utmärkt sätt att visa sin kompetens. Det är inte bara de som lyssnar på dig på kursen som påverkas. Även de som ser ditt namn i samband med någon seriös kursarrangör påverkas positivt. Kan du hålla en kurs antar de flesta automatiskt att du är väldigt duktig.

Faktagranskat innehåll du kan lita på

Den här artikeln är skriven och faktagranskad av medarbetare på Björn Lundén med lång erfarenhet av det aktuella ämnet.

Björn Lundén är ett kunskaps- och programvaruföretag som startades redan 1987 och som sedan dess förenklat företagarnas vardag genom smarta och lättanvända lösningar inom främst redovisning, lön och skatt.

Varsågod att ta del av vår samlade företagskunskap!