Juridik / Skriftligt avtal vid telefonförsäljning

Skriftligt avtal vid telefonförsäljning

Faktagranskad artikel

Från och med 1 september 2018 krävs det skriftliga avtal vid telefonförsäljning. Om du blir uppringd av en säljare ska det alltså inte längre vara möjligt att ingå ett muntligt avtal. 

Publicerad: 2019-03-15
Konsumenter vilseleds

Oseriös telefonförsäljning är ett stort problem för konsumenter och småföretagare, därför har lagstiftningen nu skärpts. I många fall påstår telefonförsäljaren att kunden har ingått ett avtal, men det handlar ofta om att konsumenten blivit vilseledd att ingå ett avtal utan att förstå dess innebörd.

Krav på skriftligt avtal

I och med skriftlighetskravet krävs det att säljaren skickar en skriftlig bekräftelse på sitt erbjudande, som konsumenten skriftligen accepterar efter telefonsamtalet. Både säljarens bekräftelse på sitt erbjudande och konsumentens godkännande kan skickas via sms, e-post eller vanlig post. På så sätt får konsumenten möjlighet att noga gå igenom säljarens anbud efter telefonsamtalet och fatta ett genomtänkt beslut.

Om en näringsidkare levererar produkter eller utför tjänster trots att det inte finns något giltigt avtal, ska konsumenten inte vara betalningsskyldig för dessa. Kravet på skriftliga avtal gäller för varor och tjänster som omfattas av distansavtalslagen.

Faktagranskat innehåll du kan lita på

Den här artikeln är skriven och faktagranskad av medarbetare på Björn Lundén med lång erfarenhet av det aktuella ämnet.

Björn Lundén är ett kunskaps- och programvaruföretag som startades redan 1987 och som sedan dess förenklat företagarnas vardag genom smarta och lättanvända lösningar inom främst redovisning, lön och skatt.

Varsågod att ta del av vår samlade företagskunskap!