Planerad driftstörning på hemsidan idag 13 januari kl 17-18, vilket kan påverka inloggningen slut_demtill och nu går texten ända Mina sidor, nedladdning av filer mm. 

LEI-kod för värdepappershandel

Skatt - LEI-kod för värdepappershandel - ctl00_cph1_faktagranskadImg

LEI står för ”Legal Entity Identifier” och är ett globalt ID-nummer. Syftet med LEI-koder är att behöriga myndigheter (oavsett land) ska kunna identifiera köpare och säljare. I Sverige rapporteras alla inblandade parter i värdepappersaffärer till Finansinspektionen.

Publicerad: 2019-03-15
Vem behöver LEI?

Juridiska personer som handlar med derivat kommer att behöva en LEI-kod redan 1 november 2017 enligt EU-förordningen EMIR. För enskilda näringsidkare som omfattas av EMIR-rapportering (för derivat) krävs LEI-kod enligt uttalanden som ESMA (Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten) gjort.

Från och med 3 januari 2018 utökas kravet genom den nya förordningen MiFID2/MiFIR, så att även juridiska personer som handlar med finansiella instrument som exempelvis obligationer, ETF och GDR kommer att behöva en LEI-kod för att kunna fortsätta handla. Däremot behöver inte enskilda firmor ha någon LEI-kod för denna slags handel, för dessa räcker det med personnummer.

Kontakta din bank om du är osäker på om företaget behöver en LEI-kod.

Hur skaffar man en LEI-kod?

Ansökan om LEI-kod görs via en förmedlare eller direkt hos något av de institut som tillhandahåller LEI. Det tar upp emot en vecka att erhålla en LEI-kod efter ansökan.

Vad kostar en LEI-kod?

Kostnaden för en LEI-kod varierar mellan olika förmedlare och utfärdare. Men räkna med ca 750–1 500 kr för registrering plus en årlig avgift på ca 500–1 000 kr per år.

Vad händer om företaget inte skaffar en LEI-kod?

Företag som enligt reglerna ska ha en LEI-kod men inte har skaffat någon, kommer inte kunna köpa, sälja eller flytta värdepapper efter de aktuella datumen. När ni väl skaffat LEI kommer ni att kunna handla som vanligt efter det.

TIPS!

Med vår onlinekurs – Värdepapper i företag – får du lära dig om företagbeskattning och redovisning av värdepapper i företag med en genomgång av reglerna för olika företagsformer.

Faktagranskat innehåll du kan lita på

Den här artikeln är skriven och faktagranskad av medarbetare på Björn Lundén med lång erfarenhet av det aktuella ämnet.

Björn Lundén är ett kunskaps- och programvaruföretag som startades redan 1987 och som sedan dess förenklat företagarnas vardag genom smarta och lättanvända lösningar inom främst redovisning, lön och skatt.

Varsågod att ta del av vår samlade företagskunskap!