Digitalisera deklarationen
Tidigare har företagare upplevt problem med att även den mest digitala redovisningsbyrån inte kunnat ge deklarationshjälp helt digitalt. Om redovisningsbyrån inte varit ombud har de helt enkelt varit tvungna att lämna huvudblanketten och övriga upplysningar per papper.
Skatteverkets tjänst gör det enklare för både företagare och redovisningsbyråer att bli mer digitala och några papper behöver inte längre skickas för underskrift. När redovisningsbyrån skickat in deklarationen kontrollerar företagaren att alla uppgifter stämmer och signerar med hjälp av sin e-legitimation.
Så många använde tjänsten förra året
Förra året var det 300 000 deklarationer som skickades in med hjälp av Skatteverkets tjänst. Av dessa var det 65 000 deklarationer som även signerades digitalt, resterande del signerades på papper. Enligt Skatteverket kan detta ha berott på att tjänsten färdigställdes relativt kort tid före deklarationen.
Digital brevlåda
De företagare som anslutit sig till en digital brevlåda (senast 28 februari) får deklarationen redan 7–13 mars. Pappersdeklarationer skickas ut till och med 15 april.