Bokföring av stöd vid hyresnedsättningar

I den här artikeln går vi igenom hur du bokför stöd i samband med hyresnedsättningar.

2021-03-12

Under perioden april–juni 2020 kunde hyresvärdar inom vissa branscher komma överens med sina hyresgäster om sänkt hyra och få 50% av sänkningen kompenserad via statligt stöd, dock maximalt 25% av den ordinarie hyran. Det är hyresvärden som erhåller och redovisar stödet; hyresgästen får en sänkt hyra [5010]. Om uthyrningen är momspliktig ska hyresgästen stå för momsen eftersom stödet är momsfritt. 

Här kan du läsa mer om stödet vid hyresnedsättningar

Så bokför du stödet

Stödet för hyressänkningen redovisas som en övrig intäkt och kan bokföras på konto 3980, Erhållna offentliga stöd.

Fakturan skickas till kund

DEBETKREDIT
KontoBeloppKontoBelopp
15105 50039104 000


26101 500


Boverket betalar ut stödet till företaget

DEBETKREDIT
KontoBeloppKontoBelopp
19302 000
39802 000


Företaget hyr ut en lokal med moms till en hyresgäst som drabbats av ekonomiska svårigheter till följd av coronapandemin. Företaget kommer överens med hyresgästen om att under april–juni sänka hyran med 50%. Hyran enligt avtalet är 8 000 kr/mån exklusive moms. Stödet beräknas till 2 000 kr/månad och företaget står för 2 000 kr/månad i minskad intäkt. Moms ska debiteras hyresgästen och i detta fall på hyresintäkten (4 000 kr) och hela stödbeloppet (2 000 kr). Moms ska läggas på fakturan med 1 500 kr (25% x 6 000).

Tips för dig som vill läsa mer

I vår kompletta handbok BOKFÖRING kan du ta del av massor av konteringsmallar och exempel som visar hur du bokför olika affärstransaktioner. Finns som tryckt bok och e-bok.