Höjning av ROT-avdraget till 50% från 12/5?
Regeringen föreslår en tillfällig höjning av ROT-avdraget från 30% till 50% under perioden 12 maj – 31 december 2025. Beslut i frågan kommer att tas i riksdagen 7 maj, vilket innebär att detta alltså fortfarande är ett förslag som ännu inte beslutas, men som med största sannolikhet kommer gå igenom. Vi har därför valt att i och med version 2025.2.101 justera procentsatsen för ROT-avdraget till 50%.
Enligt förslaget ska de nya reglerna träda i kraft 12 maj och tillämpas på arbeten som betalas efter 11 maj. Det är alltså betaldatumet som styr vilket avdrag som gäller, inte när arbetet utförs.
Att tänka på för dig som ROT-fakturerar:
- Har du inte möjlighet att lämna ett betalningsvillkor som medger betalning tidigast 12 maj och vill fakturera med 30% ROT-avdrag är det bästa och enklaste att du skickar dessa fakturor innan du uppdaterar till version 2025.2.101.
- Om du skickar en faktura med 50% ROT-avdrag och kunden betalar denna innan 12/5 2025 har kunden endast rätt att få 30% i skattereduktion, till skillnad från om man betalar 12/5 och senare.
- Kontrollera därför vilket förfallodatum som sätts på fakturan. Ett annat tips kan vara att lägga en extra upplysningstext på fakturan, exempelvis:
Höjt ROT-avdrag från 30 till 50% medges under förutsättning att regeringens förslag går igenom i riksdagen, samt att betalning av fakturan sker 12/5 eller senare. Betalas fakturan tidigare, eller om förslaget inte går igenom gäller ROT-avdrag med 30%.
- Om kunden betalar en faktura med 50% ROT-avdrag innan 12/5 kommer Skatteverket att meddela att begärt belopp är för högt och du behöver justera det begärda beloppet nedåt samt tilläggsfakturera kunden enligt denna arbetsgång:
- Registrera kundens inbetalning som vanligt i inbetalningsfunktionen.
- För att undvika avslag från Skatteverket kan du i samband med att du gör begäran om utbetalning justera ROT-beloppet så att det motsvarar 30%.

- Du behöver också justera ROT-beloppet på reskontraposten så att även denna motsvarar 30%.

- När utbetalningen från Skatteverket kommit registreras den som vanligt i inbetalningsfunktionen. Därefter kan du skicka en tilläggsfaktura till kunden på det resterande beloppet (Utskrift – Kunddokument – Tilläggsfaktura ROT/RUT, Grön teknik).
Lön Plus
Semesterberäkning enligt procentregeln
Inför kommande semesterårsbyte har vi gjort en översyn av semesterberäkningen för semesteravtalen Procentregeln 12% med timlön och Procentregeln 12% med månadslön, liknande den vi gjorde för Månadslön med tillägg och Sammalöneregeln i januari (version 2025.1.102). I samband med detta har vi bland annat löst följande problem;
- Uttagna betalda semesterdagar som listas på Semesterberäkningen kunde bli för låg om man även har tagit ut andra semesterdagar, t.ex sparade.
- Procentregeln med timlön fick inte med sig Ej semestergrundande frånvarodagar från Ingångsvärden semester/Semester IB – vilket kunde ge för många intjänade dagar.
- Uttagna obetalda semesterdagar visades inte på beräkningsunderlaget vid procentregeln med timlön.
- Vid bruten avvikelseperiod kunde antalet uttagna dagar bli felaktig oavsett typ, vilket även kunde påverka antalet dagar som får sparas.