För att kunna hantera kundföretagens utgående och inkommande betalningar på ett smidigt och effektivt sätt har redovisningsbyrån ET Ekonomi kopplat sina Björn Lundén-program till SEB.

Publicerad: 2021-09-16

– Tidigare behövde vi knappa in uppgifter för hand och matcha kontoutdrag manuellt. Med bankkopplingen får vi mer tid över och risken för felbokningar har minimerats, säger Alexander Nyström, delägare på ET Ekonomi.
ET Ekonomi håller till i Sundsvall och startades 2006. Alexander Nyström började på byrån 2017 och är sedan förra året delägare tillsammans med grundarna Susanne Elfgren och Kerstin Toft. I dag är man 6 anställda och har ca 300 kunder från Skellefteå i norr till Stockholm i söder.

Vill effektivisera det administrativa arbetet

ET Ekonomi valde att byta programleverantör under 2020 och kör nu Björn Lundéns ekonomisystem. Målet är att minska det administrativa arbetet och samtidigt maximera kundvärdet. En del i byråns digitaliseringsresa har varit att ansluta sig till Björn Lundéns bankkoppling mot SEB. Med kopplingen behöver varken byrån eller kundföretaget jobba manuellt med filer längre, all data hämtas och lämnas dagligen hos banken med hjälp av integrationen. Utbetalningar och inbetalningar matchas med automatik mot leverantörsfakturor och kundfakturor.
– Framför allt innebär bankkopplingen att vi sparar väldigt mycket tid och får en ökad kontroll. Dessutom kan vi arbeta med våra kunders redovisning i realtid, förklarar Alexander.


– Nu räcker det med några klick i appen så är allt betalt.

Betalningarna går mycket snabbare

ET Ekonomi och deras kundföretag arbetar i samma system, BL Administration och Björn Lundén-appen. All information synkas i en och samma databas vilket innebär att byrån och kunden kan samverka med varandra. Ett av de kundföretag som kör ett sådant upplägg är KSE transport AB. Bolaget drog i gång 2010 och har i dag 6 anställda. KSE Transport använder Björn Lundén-appen för att skapa fakturor, attestera betalningar och få återrapportering medan ET Ekonomi sköter resterande delar. Det digitala arbetssättet och bankkopplingen mot SEB har förenklat vardagen för det Sundsvallsbaserade taxibolaget.
– Allt var mycket struligare med pappersfakturor och att fylla i bankuppgifter för hand tog både tid och energi. Nu räcker det med några klick i appen så är allt betalt, säger Stefan Engman, ägare av KSE Transport.

Mer tid över till annat

ET Ekonomi har fortfarande kunder som lämnar sina underlag på papper, men allt fler ser fördelarna med ett digitalt arbetssätt. De byråer som ännu inte digitaliserat verksamheten har mycket att vinna på att se över arbetsprocesserna.
– Det finns inget att tveka på, när byrån väl har gjort grundjobbet blir det stora tidsvinster och mer fokus kan läggas på rådgivning till kunderna, avslutar Alexander Nyström.

Alexander Nyström, delägare på ET Ekonomi till vänster och kundföretaget KSE Transports ägare Stefan Engman till höger.
Foto: Pär Olert

Om ET Ekonomi

  • Bildades 2006 av Susanne Elfgren och Kerstin Toft. Sedan förra året är även Alexander Nyström delägare.

  • Håller till i Bergsåker i Sundsvall och är i dag 6 anställda och har ca 300 kunder.

  • Använder BL Administration och har anslutit sig till Björn Lundéns bankkoppling mot SEB.