Betalningarna går mycket snabbare
ET Ekonomi och deras kundföretag arbetar i samma system, BL Administration och Björn Lundén-appen. All information synkas i en och samma databas vilket innebär att byrån och kunden kan samverka med varandra. Ett av de kundföretag som kör ett sådant upplägg är KSE transport AB. Bolaget drog i gång 2010 och har i dag 6 anställda. KSE Transport använder Björn Lundén-appen för att skapa fakturor, attestera betalningar och få återrapportering medan ET Ekonomi sköter resterande delar. Det digitala arbetssättet och bankkopplingen mot SEB har förenklat vardagen för det Sundsvallsbaserade taxibolaget.
– Allt var mycket struligare med pappersfakturor och att fylla i bankuppgifter för hand tog både tid och energi. Nu räcker det med några klick i appen så är allt betalt, säger Stefan Engman, ägare av KSE Transport.
Mer tid över till annat
ET Ekonomi har fortfarande kunder som lämnar sina underlag på papper, men allt fler ser fördelarna med ett digitalt arbetssätt. De byråer som ännu inte digitaliserat verksamheten har mycket att vinna på att se över arbetsprocesserna.
– Det finns inget att tveka på, när byrån väl har gjort grundjobbet blir det stora tidsvinster och mer fokus kan läggas på rådgivning till kunderna, avslutar Alexander Nyström.