Länge har Björn Lundén varit synonymt med lättbegripliga ekonomiböcker för småföretag som vill förstå skatte- och redovisningsregler, företagsjuridik och annat en småföretagare måste greppa för att kunna driva sin verksamhet. Och fortfarande är ambitionen att förklara även komplicerade frågor på ett sätt som en icke-ekonom eller icke-jurist kan förstå. 

Publicerad: 2020-09-04

Länge har Björn Lundén varit synonymt med lättbegripliga ekonomiböcker för småföretag som vill förstå skatte- och redovisningsregler, företagsjuridik och annat en småföretagare måste greppa för att kunna driva sin verksamhet. Och fortfarande är ambitionen att förklara även komplicerade frågor på ett sätt som en icke-ekonom eller icke-jurist kan förstå.
 – På Björn Lundén lever vi nära den praktiska verkigheten ute i företagen. Genom att vi dagligen besvarar hundratals frågor från företagare har vi bra koll på vad som uppfattas som viktigt eller besvärligt. Vi har också lärt oss hur man förklarar besvärliga områden på ett begripligt sätt. Det har vi som utgångspunkt när vi skriver våra böcker, förklarar Pål Carlsson som arbetar som redaktör på Björn Lundén.

De populäraste böckerna från Björn Lundén – som Bokföring, Aktiebolag och Enskild firma – har samtliga sålt i fler än 100 000 exemplar. Totalt finns fler än 50 titlar att välja bland och alla böcker finns även som e-bok för den som föredrar att läsa på skärm.
 – Jag tror anledningen till att våra böcker har blivit så populära är att vi skriver på ett rakt, enkelt och lättfattligt sätt som alla kan förstå. Till skillnad från läroböcker är våra böcker praktiskt inriktade och pang på rödbetan, vi förklarar hellre än teoretiserar, säger Pål.

Det har gått mer än 30 år sedan den första boken från Björn Lundén utkom och världen ser på många sätt helt annorlunda ut i dag. På nätet finns ett överflöd av information om företagande och myndigheternas sajter har blivit alltmer informativa och kundanpassade. Men enligt Pål Carlsson är det fortsatt stor efterfrågan på företagets böcker.
 – Visst märker vi av det ökade googlandet, vi har själva många välbesökta gratissidor, men många företagare vill vara säkra på att informationen är uppdaterad och korrekt och väljer därför våra böcker. Det är trots allt viktigt att göra rätt, inte minst när det gäller skatter och bokföring, och då vill man ha information från en pålitlig källa, menar Pål.