Planerad driftstörning på hemsidan idag 13 januari kl 17-18, vilket kan påverka inloggningen slut_demtill och nu går texten ända Mina sidor, nedladdning av filer mm. 

DigitalTolk vänder upp och ner på tolkvärlden

– och lovprisar Björn Lundéns programsupport
 

  Virpal Singh stod vid Stockholm centralstation hösten 2015 när Sverige möttes av en stor mängd människor som flytt krig och förtryck. Han konstaterade där och då att det saknades kapacitet för att hantera kommunikationen i den uppkomna situationen. Hos Virpal väcktes en nyfikenhet på om det skulle vara möjligt att lösa kommunikationsbehoven på ett annorlunda sätt. Nyfikenheten formades snart till en vision; det ska vara enkelt att få tag på högkvalitativt språkstöd – det ska gå på ett knapptryck. Det blev startskottet för det snabbväxande företaget DigitalTolk.   

Publicerad: 2019-03-11
Tolk på 1 minut

Företagets koncept är att med hjälp av digitala verktyg lösa kundernas behov av tolkning snabbt och enkelt, med hög kvalitet och till rimlig kostnad. Och i dag är man den enda aktören som har en helautomatiserad bokningsprocess med inbyggt feedbacksystem för både tolk och kund.

– För oss är det väldigt viktigt att göra saker som påverkar människors liv på ett positivt sätt, och att det vi gör faktiskt gör skillnad. Framför allt att ge röst åt människor som ingen har i deras kommunikation med olika samhällsfunktioner. Det känns skönt att veta att exempelvis en patient kan få en tolk på 1 minut i princip oavsett vilket språk och vilken tid på dygnet det handlar om, förklarar Virpal Singh.

”Björn Lundéns programsupport outstanding”

DigitalTolk använder programvara från Björn Lundén och är ofta i kontakt med Björn Lundéns programsupport som Virpal Singh menar är outstanding.

– Vi försöker alltid jämföra oss själva med de vi ser gör ett bättre jobb än vad vi gör – där vi ser att våra egna förväntningar överträffas. Vi inser att vi har mycket att lära oss från Björn Lundén när det gäller programsupport.

Vår upplevelse är att Björn Lundéns support lägger ner tid och kärlek för att hjälpa oss som kund. Det är väldigt uppfriskande, konstaterar Virpal.

Kundernas förtroende i centrum – i dag och i morgon

När vi kommer in på framtiden för det här framgångsrika och snabbväxande företaget säger Virpal Singh att fokus självklart ligger på utveckling men att arbetet med att säkerställa kundernas förtroende är minst lika viktigt.

– Att kunder samarbetar med oss är sannerligen ett privilegium som vi får och då är det viktigt att vi lever upp till, eller överträffar de förväntningarna kunderna har. Det bör man som företagare påminna sig om varje dag, avslutar Virpal.   


Virpal Singh och medgrundaren Leyla Sarac som varit med och byggt upp DigitalTolk.  

Foto: Maja Brand


”Vår ­upplevelse är att Björn Lundéns ­support ­lägger ner TID och KÄRLEK för att hjälpa oss som kund. Det är väldigt UPPFRISKANDE.”