Om Bjorn Lunden / Pressrum / Björn Lundén förvärvar Qlogic

Kunskaps- och programvaruföretaget Björn Lundén har förvärvat Göteborgsbaserade it-företaget QLogic, som är experter inom tid-, projekt- och utläggshantering. QLogic är främst känt för sin molnbaserade lösning QBIS. Förvärvet backas upp av den ledande europeiska mjukvaruinvesteraren Main Capital Partners.

Publicerad: 2022-02-08

Den molnbaserade lösningen QBIS hjälper företag att få viktiga insikter i syfte att optimera processer och resurser och öka effektiviteten inom organisationen. QBIS-systemet finns i dagsläget på svenska, danska och engelska, och fler språk är att vänta.

– Tid- och projekthantering kompletterar perfekt vårt utbud av programvaror. Och marknaden för tidshanteringssystem spås växa med 22,4 % per år under de närmaste fyra åren. Genom att gå samman med QLogic stärker vi vår position ytterligare samt förbättrar våra internationella tillväxtutsikter. Genom detta tillskott kan vi utveckla våra tjänster och öka vårt värde för befintliga och nya kunder, menar Ulf Bokelund Svensson, vd på Björn Lundén.

I november 2021 förstärkte Björn Lundén sitt erbjudande genom förvärvet av TimeKeeper, som är verksamt inom samma område som QLogic. Båda varumärkena kommer att drivas vidare inom Björn Lundén-gruppen, som idag har cirka 140 anställda.

Så här säger Andrew Johnston, medgrundare av QLogic och produktchef för QBIS, om förvärvet:
– Det här innebär fantastiska möjligheter för oss båda och jag ser detta som nästa steg för att utveckla vårt företag. Vi är glada över att varumärkena QLogic och QBIS lever kvar och blir en del av Björn Lundéns produktfamilj. QLogics kunder kommer att dra nytta av en ännu starkare integration och kombinerat produkterbjudande samtidigt som de har möjlighet att fortsätta använda sitt nuvarande löne- och redovisningssystem om de föredrar det.

Ulf Svensson (VD Björn Lundén)

Näsviksvägen 23, 820 64, Näsviken, Sweden

ulf.svensson@bjornlunden.se