Om Bjorn Lunden / Pressrum / Digital inlämning

Var tredje digital årsredovisning till Bolagsverket lämnas via Björn Lundéns program. Man kan redan nu konstatera att de företag som har börjat att skicka in digitalt fortsätter att göra det och uppskattar enkelheten.

Publicerad: 2020-01-08

Intresset för att lämna in årsredovisningar digitalt har ökat kraftigt sedan möjligheten infördes i mars 2018. Under 2018 tog Bolagsverket emot knappt 6 000 digitalt inlämnade årsredovisningar. För 2019 blev motsvarande siffra närmare 40 000 årsredovisningar. Bolagsverkets mål är att 20 % av aktiebolagen – dvs ca 100 000 aktiebolag – ska lämna årsredovisning digitalt redan 2020.

Var tredje digital årsredovisning till Bolagsverket lämnas via Björn Lundéns boksluts- och årsredovisningsprogram. Björn Lundén var på banan när Bolagsverket öppnade tjänsten 2018 och kan därför redan nu konstatera att de företag som har börjat att skicka in digitalt fortsätter att göra det och uppskattar enkelheten.

– Även om vi har både många och nöjda användare satsar vi vidare på att förbättra och förenkla den digitala inlämningen i våra programvaror. Bland annat har vi skapat en statusdialog där företagaren i realtid kan följa var i handläggningen en digitalt inlämnad årsredovisning befinner sig hos Bolagsverket, berättar Björn Lundéns vd Ulf Bokelund Svensson.