Läs mer
Prova gratis!
Med BLA Lön Plus får du ett komplett och kompetent löneprogram med en omfattande semesterhantering, avvikelserapportering och statistikrapportering. Du har även möjlighet att till en låg extra kostnad skicka lönebesked via mobil och webb.
Pris för (1) användare och ett (1) företag. Moms tillkommer. Debiteras årsvis. Efter genomfört köp och efter att vi behandlat din order får du ett mejl med instruktioner för att komma igång.
FUNKTIONER I BLA LÖN PLUS
Programmet hanterar alla de vanligaste semesterberäkningsmetoderna – procentregeln, sammalöneregeln och månadslön med tillägg.
Genom att alla avvikelser noteras i ett kalendarium blir löneavvikelserapportering i programmet extremt smidig.
I programmet finns fem standardmallar för lönebesked. Du kan även utforma lönebeskeden precis som du vill ha dem genom att använda blankettgeneratorn.
Du kan göra statistikrapportering till SCB och Svenskt näringsliv genom att skapa filer som hämtar uppgifter från inställningar och löner gjorda i programmet.
Du kan för vilket önskat datum du vill ta fram en aktuell semesterskuldslista som utifrån aktuella förutsättningar visar aktuell semesterskuld per anställd.
Programmet hämtar automatiskt uppgifter från löneregistreringen till AGI. Även huvuduppgifter hämtas in utifrån de registrerade lönerna.
Se fler funktioner »
I våra löneprogram ingår riktig programsupport. Inte från någon robot eller inhyrd helpdesk. Nej, hos oss får du snabb och personlig hjälp på telefon av supportmedarbetare med stor kompetens när det gäller både program- och lönefrågor. En unik trygghet för dig som användare.
Programmet hämtar automatiskt uppgifter från löneregistreringen till arbetsgivardeklarationen på individnivå, AGI. Även huvuduppgifter hämtas in utifrån de registrerade lönerna. Du skapar sedan enkelt en fil som sedan laddas upp i Skatteverkets e-tjänst.
Programmet har stöd för de nya reglerna om karensavdrag.
I programmet finns de vanligaste lönearterna inlagda redan från början, t ex månadslön, timlön, olika förmåner, milersättning och traktamenten. Du kan ändra de lönearter som finns upplagda, lägga till egna eller ta bort. Lönearterna är grunden vid löneregistreringen så det är därför viktigt att du tänker igenom vilka du behöver och lägger upp dem på ett bra sätt innan du börjar med själva löneregistreringen.
Här lägger du in alla uppgifter om dina anställda, förutom grunduppgifter även kostnadsställe, kostnadsbärare, semesterlöneavdrag, bilförmån mm. Anställdaregistret är lättarbetat samtidigt som det innehåller en hel del avancerade funktioner.
Om den anställde fått ett jämkningsbesked från Skatteverket kan du lägga in jämkningen i anställdaregistret så hanteras den av programmet. När du ska betala ut skattegrundande ersättning med engångsskatt, t ex vid utbetalning av slutlön eller semesterlönetillägg, anger du detta på lönearten så hämtar programmet uppgifter från en skattetabell för engångsbelopp.
Genom att aktivera den här funktionen kommer programmet automatiskt att beräkna preliminärskatt på den anställdes lön. Du kan välja om du vill att skatteberäkningen ska göras enligt skattetabell, med viss procentsats eller enligt en skattetabell för engångsbelopp.
Till anställda kan du knyta ackumulatorer som t ex flextidssaldo eller komptidssaldo som automatiskt justeras vid löneregistrering.
I programmet finns fem standardmallar för lönebesked. Skulle inte någon av dessa passa kan du utforma lönebeskeden precis som du vill ha dem genom att använda blankettgeneratorn.
När du registrerar och skriver ut löner får du automatiskt ut lönejournal och bokföringsorder. Om du vill kan löneprogrammet automatiskt registrera bokföringsordern som en verifikation i bokföringsprogrammet.
Programmet hanterar den sänkning av arbetsgivaravgifterna som en enskild näringsidkare kan få vid anställning av sin första medarbetare. Arbetsgivaravgiften beräknas automatiskt rätt och hanteras i rätt rutor i arbetsgivardeklarationen.
Programmet hanterar kontrolluppgifter för ränta (KU20) och utdelning (KU31).
Flera användare kan samtidigt och från olika platser vara uppkopplade mot samma företagsdatabas. Det kan t ex vara två personer som jobbar med bokföringen på samma företag men sitter på olika platser eller en redovisningsbyrå som låter kunder sköta sin fakturering direkt i programmet.
All din information lagras på en server placerad i en säker datahall med bevakning dygnet runt. Dina företagsdata är därför bättre skyddade med vår molnlösning än om du haft dem i din dator på kontoret eller hemma. Lagring av 2 GB data (motsvarar ca 4 000 pdf-fakturor) ingår. Vill du ha mer lagringsutrymme än 2 GB beställer du extra utrymme upp till 100 GB.
Du behöver inte själv tänka på att göra säkerhetskopior av ditt arbete. Dina data säkerhetskopieras automatiskt var fjärde timme. Dagliga kopior sparas en månad bakåt i tiden.
Alla beräkningar av semesterlön, tillägg och dagar mm görs direkt i programmet utifrån de löne- och semesteravtal du väljer. Men du kan även välja att skapa egna varianter.
Du kan för vilket önskat datum du vill ta fram en aktuell semesterskuldslista som utifrån aktuella förutsättningar; så som inställningar och avvikelser, visar aktuell semesterskuld per anställd. Om du integrerat BL Lön Plus med BL Bokföring får du genom en knapptryckning enkelt en justering av semesterskulden bokförd. Vid semesterårets slut genomförs ett semesterårsbyte där kvarvarande dagar flyttas över som sparade och nya dagar fylls på.
Löneavtal som reglerar olika typer av ersättningar och avdrag finns inlagda i programmet. Löneavtalen är anpassningsbara och du har även möjlighet att skapa egna.
När en anställd avslutar sin anställning registrerar du en slutlön per personens avgångsdatum. Programmet hämtar då automatiskt upp personens intjänade semester utifrån de förutsättningar som gäller enligt den anställdes semesteravtal.
I samband med att du anger avgångsdatumet för en anställd finns möjligheten att skriva ut en semesterberäkning.
Du kan använda arbetsscheman för att hålla koll på de anställdas arbetstid och sysselsättningsgrad.
Programmet håller själv reda på den semestergrundande frånvaron och växlar över till ej semestergrundande när det är dags. Räknaren tar hänsyn både till ingångsvärden och registrerade avvikelser i samband med lönekörningar.
Med BLA Lön Plus sparar du löneuppgifterna i en molndatabas. De uppenbara fördelarna är att du får en ökad åtkomst genom att du når dina data från olika platser och att vi sköter arbetet med säkerhetskopiering. All trafik mellan programmet och databasen är starkt krypterad.
Du kan välja att skicka ut semesterbeskeden via e-post. Semesterbeskeden innehåller inte några känsliga personuppgifter och det går enligt GDPR bra att skicka dessa per e-post.
Du kan skapa en fil för löneutbetalning och överföra den via din internetbank eller ett kommunikationsprogram.
Programmet gör automatisk en FOS-förfrågan hos Skatteverket när du lägger upp en ny anställd samt vid import/export av anställdaregistret. Resultatet av förfrågan är att programmet hämtar in rätt skattetabell samt eventuellt jämkningsbeslut för den anställde. FOS-förfrågan (fråga om skatteavdrag) kallades tidigare CSR-förfrågan.
Läs mer om hur du enkelt gör ditt byte »
Kan vi vara flera användare samtidigt?
Vad ingår i programsupporten?
Programsupport ingår när du väljer ett program från oss. Du får snabb och personlig hjälp på telefon av supportmedarbetare med stor kompetens när det gäller programfrågor. Utöver den direkta programsupporten har du tillgång till vårt kundforum där du kan ställa frågor samt söka svar på dina frågor. Du hittar även mängder av filmade guider och textguider som förklarar olika programfunktioner.
Fungerar programmet på Mac?
BL Administration är ett Windows-baserat program men fungerar utmärkt att installera på en Mac-dator förutsatt att du även har Windows på den. Detta kan man lösa på lite olika sätt. Läs mer om detta t ex här: https://macworld.idg.se/2.1038/1.413058/sa-kor-du-windows-pa-din-mac
Kan jag jobba från flera datorer?
Ja, dina företagsuppgifter sparas i en databas på internet. De uppenbara fördelarna är att du får en ökad åtkomst genom att du når dina data från olika platser och datorer.
Hur når jag ut med lönebeskedet till mina anställda?
På app.bjornlunden.se och i Bjorn Lunden-appen kan du som hanterar löner skicka GDPR-säkra lönebesked till de anställda. Ett effektivt och säkert alternativ till e-post.
Har jag öppet köp?
Ja, vid köp av program har du alltid 30 dagars öppet köp. Det betyder att du har god tid på dig att bestämma dig, och att känna att du valt rätt program.
Ring oss på 0650-54 14 00 eller fyll i din uppgifter, så kontaktar vi dig!
Vi sammanfattar de viktigaste nyheterna inom skatte-, redovisnings- och personalområdet – och förklarar hur de påverkar dig och ditt företag.
Ring:
Mejla:
Bjorn Lunden | Kastellvägen 21 | 824 55 Hudiksvall | 0650-54 14 00 | info.se@bjornlunden.com | orgnr: 556293-9982