Bokföring / Leverantörsfaktura – bokföring och automatisering

Leverantörsfaktura – bokföring och automatisering

Faktagranskad artikel

En leverantörsfaktura är en faktura som en kund mottar från en leverantör. En kundfaktura,  å andra sidan, är en faktura som ett företag skickar till sin kund. Så en och samma faktura är för leverantören en kundfaktura medan den för kunden är en leverantörsfaktura.

I den här artikeln beskriver vi hur du bokför leverantörsfakturor och vad det finns att vinna på att automatisera företagets hantering av leverantörsfakturor.

Publicerad: 2023-01-03

Så bokför du en leverantörsfaktura

Du tar emot en leverantörsfaktura

Så här ska du bokföra när du får en faktura. Det datum du kan välja är antingen den dag du får fakturan (ankomststämpling) eller den dag fakturan är utställd. Ofta är skillnaden bara några dagar, så det ­spelar inte så stor roll vilken metod du väljer.

DEBETKREDIT
KontoBeloppKontoBelopp
40004 000
24405 000
26401 000
  

Du får en leverantörsfaktura på 5 000 kr för ett inköp och bokar upp den som en leverantörsskuld [2440]. Kostnaden för inköpet bokförs, i det här fallet ett materialinköp, [4000], och momsen lyfts [2640].

Du betalar leverantörsfakturan

På bokförings­ordern anger du vilken faktura du har betalat, belopp och hur du har betalat. Som underlag för betalningen har du kontoutdraget från banken, plusgirot eller kontantkvitto. Har du dessutom en separat reskontra måste du anteckna datum för betalning även där så att du inte av misstag dubbelbetalar fakturan.

DEBETKREDIT
KontoBeloppKontoBelopp
24405 000
19305 000

Du betalar fakturan [2440] via företagskontot [1930].

Bokföra dröjsmålsränta på leverantörsfaktura
DEBETKREDIT
KontoBeloppKontoBelopp
84223701920370

Du har betalat en faktura från en leverantör för sent och har därför fått en faktura på dröjsmålsräntan (räntefaktura). Dröjsmålsräntan [8422] betalas via plusgirot [1920].


Skilj mellan räntekostnader för leverantörsskulder och andra räntekostnader. Använd därför ett särskilt konto [8422] för räntekostnader för leverantörsskulder.

Automatiserad hantering av företagets leverantörsfakturor

Om ditt företag hanterar mer än ett fåtal leverantörsfakturor och kvitton varje månad tjänar du mycket på att automatisera flödet. Dels för att det förenklar ditt administrativa arbete och är extremt tidsbesparande, dels för att det innebär ökad kvalitet i form av färre fel. 

Det går till så att leverantörsfakturan eller kvittot tas emot digitalt för att sedan automatiskt tolkas och bokföras. Du, eller din redovisningsbyrå om du anlitar en sådan, godkänner eller ändrar konteringen och därefter går fakturan vidare för attest (godkännande). Med en bankkoppling kan du även betala fakturan i samband med attest på webben eller i mobilen.

Med BL Total sköter du företagets bokföring, fakturering och betalningar smidigt på webben och i mobilen. Obegränsad tolkning av kvitton och leverantörsfakturor ingår. Prova gratis i 30 dagar!

Faktagranskat innehåll du kan lita på

Den här artikeln är skriven och faktagranskad av medarbetare på Björn Lundén med lång erfarenhet av det aktuella ämnet.

Björn Lundén är ett kunskaps- och programvaruföretag som startades redan 1987 och som sedan dess förenklat företagarnas vardag genom smarta och lättanvända lösningar inom främst redovisning, lön och skatt.

Varsågod att ta del av vår samlade företagskunskap!