Arbetsgivardeklaration (AGI) varje månad
Sedan 2019 lämnar arbetsgivare uppgifter om lön och skatteavdrag på individnivå varje månad via arbetsgivardeklarationen (AGI) till Skatteverket. Tidigare lämnade arbetsgivaren årliga kontrolluppgifter.
Arbetsgivardeklarationen kan lämnas elektroniskt eller på papper. Elektroniskt lämnas den antingen genom att en fil med samtliga uppgifter överförs eller genom att arbetsgivaren manuellt registrerar nödvändiga uppgifter för varje betalningsmottagare via e-tjänsten Arbetsgivardeklaration på Mina sidor på Skatteverkets hemsida. Vill du lämna AGI på papper så är det i så fall två olika blanketter som ska lämnas (blanketterna laddar du ned på Skatteverkets hemsida):
-
Huvuduppgift (SKV 4786) – om arbetsgivaren
-
Individuppgift (SKV 4788) – om betalningsmottagare
AGI-anpassade löneprogram
Med våra löneprogram BLA Lön och BL Lön Plus kan du lämna arbetsgivardeklarationer direkt från programmet. Då behöver du inte fylla i någonting manuellt.
Tidpunkt
Redovisning av uppgifterna per betalningsmottagare ska göras i arbetsgivardeklarationen månaden efter den månad ersättning har betalats ut eller en anställd har fått förmånen. Löner och ersättningar som betalas ut i januari ska alltså redovisas i skattedeklarationen i februari.
Uppgifter som ska lämnas i totalsumma
Uppgifter om sammanlagda skatteavdrag och arbetsgivaravgifter för samtliga anställda lämnas i skattedeklarationen.
Vilken information ska lämnas i arbetsgivardeklarationen (AGI)?
De uppgifter som ska lämnas på individnivå i skattedeklarationen är bland annat
-
skattepliktiga och skattefria ersättningar för arbete (t ex löner, förmåner, sjuklön)
-
skatteavdrag
-
ersättning som är underlag för särskild inkomstskatt (SINK)
-
underlag för husarbete
-
ersättning som är underlag för statlig ålderspensionsavgift
-
hyresersättningar.
Ersättningar som inte behöver redovisas
Ersättningar som inte är underlag för skatteavdrag eller arbetsgivaravgifter behöver inte redovisas i arbetsgivardeklarationen. Om detta gäller alla arbetstagare behöver alltså inte någon arbetsgivardeklaration lämnas, vilket kan bli aktuellt när det gäller till exempel mindre idrottsföreningar.
Information om lämnade uppgifter
Anställda, och andra som uppgift lämnats om i arbetsgivardeklarationen, ska få information om detta senast den dag då arbetsgivardeklarationen ska ha kommit in till Skatteverket.
På så vis har den anställde möjlighet att kontrollera det som rapporteras in till Skatteverket och rätta eventuella felaktiga uppgifter.
Arbetsgivaren kan uppfylla detta genom att på lönebeskeden notera vilka uppgifter som lämnas till Skatteverket.