Just nu får du 50% rabatt på våra böcker och e-böcker.
Erbjudandet gäller t o m 28/11 och gäller ej Rätt-serien. Rabatten dras i kassan.

Personal / Timanställda och röda dagar

Timanställda och röda dagar  

– lön eller inte? 
LEI-koder för värdepappershandel

Ska en timanställd ha betalt på röda dagar? En av våra anställda har ett fast schema på tre dagar per vecka och skulle ha arbetat 1  maj om den dagen inte hade varit en helgdag. 

Publicerad:
Svar:

Om det finns ett kollektivavtal eller annat avtal (eller en personalhandbok) som reglerar detta så ska avtalet följas, förstås. Men har man inget avtal kan en timanställd inte kräva att få betalt för röda dagar som infaller på en arbetsdag. Däremot har man oftast ett avtal om en viss arbetsmängd vilket innebär att en timanställd egentligen kan kräva att få arbeta på den röda dagen (om den röda dagen gör att det blir färre timmar den perioden). Av den anledningen avtalar många arbetsgivare med sina anställda med timlön om att lön ska utgå på röda dagar som infaller när man, enligt schema, skulle ha arbetat.