Tekniken för att göra budget
Tekniken är egentligen ganska enkel. Du startar med hur mycket pengar som finns på företagets likvida konton just nu. Sedan lägger du till de pengar som kommer in på kontona under en månad framåt och drar ifrån de pengar som går ut från kontona under samma månad. Då får du fram hur mycket pengar som finns kvar om en månad.
Rutinen upprepas månad för månad ett år framåt. Blir saldot under noll för en viss tidpunkt måste du redan i förväg se till att skaffa en kredit som överbryggar likviditetssvackan. Banken blir imponerad om du kommer in och ber att få höja krediten inför en svacka ett halvår längre fram.
Penningströmmarna i likviditetsbudgeten är inte samma sak som intäkterna och kostnaderna i företaget. Här är några exempel på olikheter:
- När företaget köper en maskin kontant påverkar hela priset likviditeten medan kostnaden för året bara blir kanske 20% av utgiften (dvs avskrivningen).
- När företaget lånar pengar är detta ingen intäkt men däremot en inbetalning som påverkar likviditeten positivt. På motsvarande sätt är det med amorteringar på lån. De påverkar likviditeten negativt men är ingen kostnad.
- Momsen påverkar likviditeten men inte alls resultatet.
- En försäljning påverkar resultatet redan när fakturan skickas, men likviditeten påverkas inte förrän företaget får betalt.
I vår bok BUDGET kan du läsa mer om budgetarbetet »
Faktorer som påverkar likviditetsbudgeten
Här är en tabell som visar hur olika åtgärder i företaget påverkar likviditeten.
Likviditeten förbättras | Likviditeten försämras |
Vinster | Förluster |
Försäljning av inventarier | Köp av inventarier |
Lagerminskning | Lagerökning |
Ökning av långfristiga lån | Amortering av långfristiga lån |
Egen insättning (enskild firma och HB) | Eget uttag (enskild firma och HB) |
Nyemission och aktieägartillskott (AB) | Utdelning (AB) |
Balansbudgeten
Bokföringen med debet och kredit går matematiskt alltid jämnt ut. Summan av debetposterna ska alltid vara lika med summan av kreditposterna. Detta kan du utnyttja när du kopplar ihop den ingående balansen, resultatet, likviditetsförändringarna och den utgående balansen.
Sedan du har gjort en resultatbudget och en likviditetsbudget för året, kan du med ledning av dessa ställa upp en (budgeterad) balansräkning. Värdet av en sådan balansräkning ligger framför allt i att du kan ta fram budgeterade nyckeltal. Detta är viktigt i företag som styrs genom nyckeltal.
Balansbudgeten är dock inte alls lika viktig att ta fram som likviditets- och resultatbudgeten.
Finansieringsanalys
För att få en ännu bättre bild av företagets framtida utveckling kan du göra en finansieringsanalys (kallas även kassaflödesanalys) när du ändå håller på med den finansiella budgeten.
En finansieringsanalys visar hur företaget genererar pengar internt och externt och hur pengarna går åt. Eftersom detta inte används så ofta i budgetsammanhang går vi inte närmare in på detta.

