Just nu får du 30 % rabatt på alla onlinekurser! Erbjudandet gäller t o m 31 oktober.

Starta företag / Direktmarknadsföring

Starta företag – tips och råd från Björn Lundén - Direktmarknadsföring (DM) - ctl00_cph1_faktagranskadImg

Direktmarknadsföring (DM) är ett samlingsbegrepp för en rad reklam- och mark­nadsföringsåtgärder. Gemensamt för dessa är att de riktar sig till speciellt utvalda personer eller företag och att du kan få en omedelbar och mätbar respons på dina utskick, kampanjer, mm.

Publicerad:
Mätbarhet A och O inom direktmarknadsföring

Mätbarhet är nyckelordet för all direktmarknadsföring. Allt du gör ska kunna mätas. Du vet så småningom precis hur mycket du får tillbaka på varje satsad krona.

I de flesta företag är det så att 20% av kunderna står för 80% av omsättningen. Genom direktmarknadsföring kan du bygga upp ett lojalitets­förhållande med dessa dina bästa kunder.

Inte bara en reklamkanal

Direktmarknadsföring är inte bara en reklamkanal utan även ett bra sätt att kommunicera med kunderna. Genom direktmarknads­föring kan du föra en personlig dialog med var och en av dina kunder.

DM är inte bara ”reklambrev”. Framgångsrika DM-kampanjer utnyttjar ofta en kombination av flera kanaler. För småföretag handlar det oftast om

  • annonser (tryckta och/eller på nätet)
  • direktreklam (adresserad eller oadresserad, per post och/eller e-post)
  • telemarketing.

Här kan du läsa en artikel om direktreklam (DR) »