Direktreklam per post
Ett direktreklamutskick (DR-utskick) kan bestå av flera delar:
- ett kuvert
- en eller flera broschyrer eller kataloger
- en beställningskupong eventuellt tillsammans med ett svarskuvert
- ett brev.
Enkelt att beställa
När du utformar din direktreklam ska du hela tiden tänka på att det ska vara så enkelt som möjligt att svara eller beställa. Särskilt när det gäller direktreklam till företag är detta avgörande för svarsfrekvensen. En företagare är ofta stressad och för att han ska nappa på ditt erbjudande krävs att det ska vara lätt att svara eller beställa. Det finns mycket du kan göra för att underlätta för beställaren, t ex
- svarskupong
- tydligt perforerad (avrivbar) svarskupong eller liknande; bara att behöva fundera på att leta fram en sax kan vara för mycket för en person som har ont om tid. Dessutom fungerar kupongen som en köpsignal. Förutom kupongen – eller i stället för kupongen – skriver du in en länkadress (URL) om mottagaren hellre vill göra sin beställning på nätet.
- svarspost med porto-betalt-ruta
- ytterligare svarskupong i medföljande katalog eller liknande
- nödutgångar på kupongen, dvs en möjlighet för kunden att visa intresse utan att behöva köpa
- tydliga uppgifter på kupongen så att kunden inte behöver bläddra så mycket i övrigt material.
Dessa punkter och mycket mer kan du läsa om i särskilda avsnitt längre fram.
Porto betalt
Du bör absolut ha ett svarskuvert eller svarskort där portot är betalt. Detta är inte i första hand för att kunden ska spara portopengar. Du ska göra allt som står i din makt för att göra det enkelt för kunden att svara på din invit. Att kunden måste sätta på ett frimärke för att kunna skicka iväg sitt svar kan vara ett oöverstigligt hinder.
Tydlig länk till erbjudandet
Många gör merparten av sina inköp på nätet i dag. De kan uppleva en papperskupong som krånglig och töntig. Därför bör du definitivt på ett tydligt sätt ange en webbadress som leder till erbjudandet, t ex bjornlunden.se/bokerbjudande.
Frisvar
Frisvar innebär att kunden använder sitt eget kuvert och själv skriver de adressuppgifter som du har med i din annons eller i ditt reklamutskick. Portot betalar du till posten mot faktura.
Kuvertet
Kuvertet är en viktig del när du skickar direktreklam per post. Det är ju kuvertet som mottagaren ser först. Det är oerhört viktigt att du får mottagaren att öppna kuvertet. Om det aldrig öppnas spelar det ingen roll hur tjusigt och intresseväckande innehållet är.
Här finns det två strategier. Du kan utnyttja kuvertet som bärare av ett budskap som lockar mottagaren till att öppna det. Den andra strategin bygger på att det är bra om kuvertet inte skriker ut att innehållet ”bara” är reklam. I så fall ska kuvertet vara neutralt. Det är svårt att säga vilket alternativ som är mest effektivt.
Nödutgång
Det är alltid bra att ha en eller flera nödutgångar på svarskupongen. På så sätt kan du få in flera adresser i ditt kundregister. Även de mer eller mindre negativa svaren är någon sorts tecken på intresse.