Just nu får du 50 % sommarrabatt på alla böcker och e-böcker!
Bokföring / Kundförlust – hur bokför jag?

Kundförlust – hur bokför jag?

Bokföring - Vi förenklar ditt företags bokföring - Björn Lundén - Kundförlust – hur bokför jag? - ctl00_cph1_faktagranskadImg

När ska du egentligen skriva av en fordran som förblivit obetald och betrakta den som en kundförlust? Här går vi igenom när en kundförlust är befarad och när den är konstaterad och hur du ska bokföra den. 

Publicerad: 2020-03-01
Befarad kundförlust

Om du har anledning att tro att en kund inte kommer att betala, kan du boka din kundfordran som en befarad kundförlust. Vid inkomstbeskattningen får företaget avdrag för kundförlusten om du kan göra det troligt att det finns ett nedskrivningsbehov. Detta är normalt fallet först vid en konstaterad förlust, t ex vi konkurs eller offentligt ackord. Du kan dock få avdrag för förlusten även om den inte är konstaterad om det finns ett sannolikt nedskrivningsbehov. Enligt Skatteverket ska nedskrivningsbehovet prövas utifrån en samlad bedömning av samtliga omständigheter i det enskilda fallet.

Tecken på att det finns ett nedskrivningsbehov av en kundfordran kan vara (förutom fordrans ålder i relation till normal kredittid) att den trots upprepade krav inte har betalats.

DEBETKREDIT
KontoBeloppKontoBelopp
6352
3 600
15193 600

En faktura på 3 600 kr plus moms = 4 500 kr utgör en befarad kundförlust [6352] och beloppet krediteras på värdereglerings kontot för kundfordringar [1519].

Konstaterad kundförlust
DEBETKREDIT
KontoBeloppKontoBelopp
6351
3 600
15104 500
2610900  
1519
3 600
6352
3 600

Det visar sig att kunden inte kommer att betala. Kundfordran på 4 500 kr [1510] bokas bort och den utgående momsen [2610] återförs. Den konstaterade kundförlusten [6351] blir 3 600 kr. Befarade kund förluster [6352] krediteras och kontot [1519], Nedskrivning av kundfordringar, debiteras med 3 600 kr så att kontona nollställs.

Genom att kontot för utgående moms [2610] används när konstaterade förluster bokförs, kommer momsredovisningen normalt inte att stämma (momsen kan bara stämma om bokföringsprogrammet hanterar förlusten så att omsättningen sänks). För att den redovisade utgående momsen ska stämma överens med den momspliktiga omsättningen i momsdeklarationen måste den momspliktiga omsättningen korrigeras med kundförlusten (beloppet sänkas).

Observera alltså att du inte får återföra momsen på befarade kundförluster, det krävs att förlusten är konstaterad. Förlusten anses enligt momsreglerna vara konstaterad vid

• konkurs

• ackord

• utmätningsförsök där tillgångar saknades.

En förlust anses också konstaterad om

• fordran är gammal och du skickat flera påminnelser utan resultat eller

• du gjort ett indrivningsförsök via kronofogden eller via ett inkasso-företag och ändå inte fått betalt eller

• du med stor sannolikhet vet att kunden av någon annan anledning inte kommer att betala, t ex om han flytt landet eller finns på en okänd adress eller om han visar sig vara ett återkommande namn hos kreditupplysningsföretagen.

Enligt Skatteverkets bedömning får obetalda kundfordringar som understiger 1 000 kr behandlas som kundförluster, även om säljaren inte har kunnat visa att köparen saknar möjlighet att betala. Det krävs dock att det har gått minst åtta månader sedan fordran förföll till betalning samt att det skickas ut både en betalningspåminnelse och ett inkassokrav.

Faktagranskat innehåll du kan lita på

Den här artikeln är skriven och faktagranskad av medarbetare på Björn Lundén med lång erfarenhet av det aktuella ämnet.

Björn Lundén är ett kunskaps- och programvaruföretag som startades redan 1987 och som sedan dess förenklat företagarnas vardag genom smarta och lättanvända lösningar inom främst redovisning, lön och skatt.

Varsågod att ta del av vår samlade företagskunskap!