Prova gratis!
Ett lätthanterligt installerat program som ger dig full kontroll över betalda och obetalda fakturor, påminnelser, mm. Du utformar fakturorna exakt som du vill ha dem och väljer om du vill skicka pdf-faktura eller e-faktura (med stöd för PEPPOL).
Pris för (1) användare och ett (1) företag. Moms tillkommer. Debiteras årsvis. Efter genomfört köp och efter att vi behandlat din order får du ett mejl med instruktioner för att komma igång.
Kundreskontran hjälper dig att hantera bland annat påminnelser, krav, räntefakturering och inkassolistor. Du gör snabbt och enkelt en kontroll av reskontra per kund.
Med extrafunktionen E-fakturering kan du skicka e-fakturor direkt i systemet. Ett mycket kostnadseffektivt sätt att hantera företagets utgående fakturor.
I programmet hanterar du enkelt ROT- och RUT-avdragen på dina fakturor. Alla nödvändiga uppgifter kommer med på fakturan och den preliminära skattereduktionen dras av från totalbeloppet.
Genom att koppla ihop BL Fakturering med andra typer av system och program kan t ex information du tidigare behövt mata in manuellt komma in automatiskt i systemet.
.
Med kassaflödesanalysen kan du se hur stora inbetalningar företaget förväntas få in under ett valt tidsintervall.
Med programmets kassafunktion kan du hantera kontantförsäljning med automatisk utskrift av kontantkvitto. Du kan använda en kvittoskrivare och automatiskt få dina kvitton utskrivna på den.
Se fler funktioner »
Operativsystem:Programmet går att köra i Windows 10 och senare. BL Administration kan installeras i 64-bitars operativsystem.
.NET Framework:För att installera BL Administration krävs att .NET Framework 4.8 finns installerat på datorn.
Internetuppkoppling: För att programmet ska fungera bra behöver du en internetuppkoppling av god kvalité, t ex ADSL och 4G med goda signalstyrkor eller fiber.
Utrymme: Själva programinstallationen behöver omkring 80 MB ledigt utrymme på hårddisken. .NET Framework upptar ca 450 MB diskutrymme. Dessutom behövs ledigt utrymme för de företagsdata som du kommer att registrera, vi rekommenderar minst 10 MB per upplagt företag.
Skrivare: Vissa funktioner i programmet kräver att det skapas en utskrift. Du behöver därför ha en fungerande skrivare installerad. Du kan komplettera med en filskrivare, som skapar en fil av utskriften, istället för att skriva ut på papper.
SQL server: Om du har en nätverkslicens och vill köra databaserna i SQL-format krävs det att SQL server finns installerat. Gratisversionen SQL Server Express fungerar.
Filserver: Om databaserna lagras på en filserver i nätverket krävs det att det är en Windows server för att programmet ska kunna jobba mot databasen. Det fungerar inte att placera databaserna på en så kallad NAS.
Pris:129 kr/mån avser en (1) användare och ett (1) företag. Moms tillkommer.
Betalning:Betalning sker i förskott. Betalkort eller faktura.
Om du vill ha fler företag, kontakta oss »
Avtalstid:Avtalet löper per helår och debiteras årsvis. Avtalet löper därefter vidare i samma omfattning om inte annat överenskommits innan avtalstidens utgång.
Uppsägningstid:Ingen uppsägningstid.
Om du vill testa programmet kan du ladda ner en demoversion som är aktiv i 30 dagar.
Leverans:Levereras online. Efter genomfört köp och efter att vi behandlat din order får du ett mejl med instruktioner för att komma igång.
Se även våra ALLMÄNNA VILLKOR »
Dessa Allmänna villkor gäller när Björn Lundén AB tillhandahåller program och tilläggstjänster till dessa (nedan kallade Produkten) till sina kunder. De Allmänna villkoren är en del av det Avtal som kunden och Björn Lundén AB har ingått i samband med att kunden beställt produkten.
Dessa allmänna villkor gäller i den utsträckning annat inte skriftligen har avtalats mellan parterna.
Ytterligare villkor kan gälla för specifika program och tilläggstjänster, se i slutet av dessa Allmänna villkor. Vid användningen av Produkten är kunden även skyldig att följa den information och de instruktioner och anvisningar som Björn Lundén AB har lämnat gällande produkten.
Dessa Allmänna villkor gäller inte när Björn Lundén AB tillhandahåller andra produkter och tjänster som t ex utbildning, böcker, nyhetstjänster etc. Dessa Allmänna villkor gäller inte heller för Digitala Företaget, utan för denna produkt gäller särskilda villkor, se Digitala Företaget.
Om Björn Lundén AB tillhandahåller tilläggstjänster från tredje part som en del av eller i samband med Björn Lundén AB:s produkter omfattas sådan tilläggstjänst av dessa Allmänna villkor om inte separata villkor tillhandahålls för dessa. Om det uppstår en konflikt mellan licensvillkoren för en tredjepartstjänst och dessa Allmänna villkor gäller licensvillkoren för tredjepartstjänsten.
Kunden erhåller genom dessa Allmänna villkor rätten att enligt Produktens instruktioner och anvisningar och enligt dessa Allmänna villkor nyttja Produkten. Nyttjanderätten är inte exklusiv. Nyttjanderätten får inte överlåtas eller upplåtas av kunden. Kunden får inte ändra eller kopiera programvara.
Upphovsrätt och andra rättigheter till Produkten tillkommer Björn Lundén AB.
För rättighet till samtidig användning av programmet för fler än en medarbetare på företaget ska kunden betala en extra avgift.
I Produkten ingår normal support. Med normal support menas möjlighet att ställa frågor om Produktens funktioner via de supportkanaler som är tillgängliga för respektive Produkt.
För att lösa problem kan kunden, efter kontakt med Björn Lunden AB:s support, skicka en fil till supporten. Supporten kan också, med kundens godkännande, koppla upp sig och fjärrstyra kundens dator eller logga in och få åtkomst till kundens tjänst. Detta innebär att supporten kan se kundens data.
I avtalet ingår 2 GB lagring av bilder, filer, dokument, mappar osv. Vill kunden ha mer lagringsutrymme än 2 GB kan kunden betala för extra utrymme enligt gällande prislista.
Om en redovisningsbyrå beställer Produkter åt en klient till redovisningsbyrån garanterar redovisningsbyrån att behörighet för att göra en sådan beställning finns. Om behörighet saknas ska redovisningsbyrån ersätta Björn Lundén AB för eventuell skada som orsakats på grund av att behörighet saknas.
Björn Lundén AB är inte en part i eller ansvarig för avtal om tjänster mellan redovisningsbyrån och byråns klienter. Redovisningsbyrån ansvarar för att dess klienter kan uppfylla sin lagstadgade bokföringsplikt.
För redovisnings- och revisionsbyråer och andra företag som tillhandahåller serverdrift (via TerminalServer, Citrix etc) finns en särskild regel om möjlighet för en klient att ansluta sig via en så kallad fjärrsession. Dock gäller att klienten har ett eget aktivt avtal som täcker den/de programdelar kunden använder – detta åtar sig serverdriftföretaget enligt detta avtal att kontrollera och garantera gentemot Björn Lundén AB.
Kunden ansvarar för att information och material som läggs in i Produkten är och behandlas i enlighet med gällande lagstiftning, t ex bokföringslagen, personuppgiftslagstiftning, immaterialrätt etc, och i enlighet med dessa Allmänna villkor. Kunden ansvarar även för att data är fri från virus, trojaner, maskar eller annan skadlig programvara eller kod samt att kundens data på annat sätt inte kan skada eller inverka negativt på Björn Lunden AB:s produkter.
Kunden innehar samtliga rättigheter till den data som lagras i Produkten. Björn Lundén AB bearbetar och ändrar kundens data endast efter anvisning och godkännande från kunden.
Björn Lundén AB har rätt att använda kundens data, som inte är personuppgifter, för drift, underhåll och utveckling av Produkten samt för anonymiserad statistik.
Björn Lundén AB delar inte kundens data med tredje part om inte parterna har kommit överens om annat. Björn Lundén AB delar inte heller data med tredjepartsleverantörer förutom när kunden godkänner att data lämnas efter att kunden själv begärt tillgång till tjänster som tillhandahålls av tredjepartsleverantör.
Björn Lundén AB registrerar och behandlar personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen och personuppgiftsbiträdesavtal mellan Björn Lundén AB och kunden.
Björn Lunden AB tillhandahåller en hög säkerhetsnivå i sina Produkter. Dessa säkerhetsåtgärder beskrivs på www.bjornlunden.se/integritet.
Produkter som görs tillgängliga online tillhandahålls dygnet runt, årets alla dagar, med undantag för planerade driftsstopp. Planerade driftsstopp ska i möjligaste mån ske utanför kontorstid. Björn Lundén AB ska informera kunden om planerat driftsstopp i god tid i förväg. Information kring planerade driftsstopp meddelas via sociala medier och Produktens webbsida.
Kunden är införstådd med att det kan uppstå till följd av tillfälliga avbrott i åtkomsten till Produkten, t ex på grund av strömavbrott eller störningar i internettrafiken. Avbrott kan även förekomma med anledning av oplanerade driftsstopp för nödvändig service och underhåll av Produkten.
I den mån Björn Lundén AB är ansvarig och kan påverka, ska Björn Lundén AB skyndsamt se till att fel åtgärdas.
Parterna förbinder sig att inte för utomstående avslöja konfidentiell information. Med konfidentiell information avses varje uppgift – teknisk, kommersiell eller av annat slag – oavsett om uppgiften har lämnats i muntlig eller skriftlig form och som part erhåller från den andra parten eller i övrigt får kännedom om i samband med Avtalet och användning av Produkten.
Som konfidentiell information anses inte:
Parterna ska behandla konfidentiell information som hemlig och skydda den med samma omsorg som mottagande part skyddar egen konfidentiell information av motsvarande art eller åtminstone i enlighet med vad som följer av god sed.
Parterna förbinder sig att endast använda erhållen konfidentiell information för det syfte sådan konfidentiell information överlämnas och inte för eget affärsmässigt syfte.
Sekretessåtagandet omfattar även anställda hos parterna, konsulter hos parterna och andra personer som kan komma i kontakt med konfidentiell information.
Konfidentiell information får dock föras vidare om överlämnande part medger det eller om part enligt lag eller domstolsbeslut är skyldig att lämna ut uppgifter.
Björn Lundén AB ansvarar för att Produkten fungerar enligt den information och de instruktioner och anvisningar som Björn Lundén AB har lämnat gällande Produkten.
Björn Lundén AB garanterar inte att Produkten är helt fri från fel, så kallade buggar.
Björn Lundén AB ansvarar inte för ansvars-/ersättningsfrågor mellan redovisningsbyrå och dess klienter.
Björn Lundén AB ansvarar för att uppdatera Produkten vilket kan innebära förbättringar, ändringar eller borttagande av funktioner.
Kunden ansvarar för att kunden har den utrustning, operativsystem, programvara etc som krävs för användning av Produkten. Kunden ansvarar även för anslutning mot Produkten.
Kunden ansvarar för att lösenord är tillräckligt säkert och för att det förvaras på ett säkert sätt. Kunden är ansvarig för att inte obehörig utnyttjar Produkten med detta lösenord. Kunden ansvarar också för att inte obehörig använder Produkten till följd av att kunden lämnat en inloggad dator obevakad.
Om inte Produkten fungerar enligt den information och de instruktioner och anvisningar som Björn Lundén AB har lämnat gällande Produkten ska Björn Lundén AB åtgärda felet. Har kunden inte kunnat använda Produkten i väsentliga avseenden har kunden rätt att erhålla nedsättning av avgiften för Produkten.
Uppstår felet på grund av Björn Lundén AB:s oaktsamhet och lider kunden skada till följd av detta är Björn Lundén AB skadeståndsskyldig med begränsning av det som framgår i punkten Ansvarsbegränsning.
Björn Lundén AB ansvarar inte för fel eller bristande avtalad tillgänglighet som är orsakade av följande:
Björn Lundén AB är inte ansvarig för eventuella förseningar eller funktionsstörningar som uppstår på grund av eller i samband med force majeure, t ex jordbävningar, upplopp, arbetskonflikter, operativa och lagstiftande åtgärder och andra händelser som Björn Lundén AB inte har kontroll över.
Björn Lunden AB ansvarar bara för direkta skador. Björn Lundén AB har Inget ansvar för indirekta skador (som t ex förlorad eller utebliven vinst).
Björn Lundén AB ansvarar inte för förlust av data utom i de fall då förlusten är orsakad av Björn Lundén AB:s oaktsamhet att utföra avtalade åtaganden om säkerhetskopiering.
Björn Lundén AB:s sammanlagda ansvar är under ett kalenderår begränsat till maximalt ett prisbasbelopp, såvida inte Björn Lundén AB agerat med uppsåt eller med grov oaktsamhet.
I samband med att avtalstiden går ut kan Avtalet sägas upp. Avtalstid är samma period som den betalningsperiod som gäller för respektive Produkt. Om inte Avtalet sägs upp förlängs det automatiskt med samma period. Kunden måste kontakta Björn Lundén AB för att Avtalet ska upphöra. Observera att utebliven betalning inte räknas som uppsägning.
Båda parter har rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan om
a) motparten gör sig skyldig till väsentligt avtalsbrott och underlåter att vidta rättelse inom 90 dagar efter mottagandet av andra partens skriftliga erinran om avtalsbrottet eller
b) motparten har försatts i konkurs, inleder ackordsförhandlingar, är föremål för företagsrekonstruktion eller annars kan befaras vara på väg mot obestånd.
Är kunden i dröjsmål med betalning och har Björn Lundén AB anmodat kunden att betala förfallna belopp, får Björn Lundén AB avbryta kundens tillgång till Produkten till dess att kunden betalar förfallna belopp. Björn Lundén AB har vid betalningsdröjsmål rätt att debitera dröjsmålsränta och annan ersättning enligt lag.
Björn Lundén AB förbehåller sig rätten att säga upp Avtalet om kunden inte har tillräckliga kunskaper i datoranvändning, administrationsarbete, operativsystem etc.
Kundens data lagras i 90 dagar efter Avtalets upphörande och Björn Lundén AB har ingen skyldighet att lagra data efter denna periods utgång.
Björn Lundén AB förbehåller sig rätten att ändra dessa Allmänna villkor. Ändringen gäller från det datum Björn Lundén AB bestämt. Vid större förändringar /eller förändringar som skulle medföra en stor olägenhet för kunden, ska kunden informeras om detta senast tre månader innan ändringen träder ikraft. Kunden har i dessa fall rätt att säga upp Avtalet från och med det att ändringen träder i kraft.
Delad tillgångVid delad tillgång till molndatabas och/eller lagringsyta i molnet mellan redovisningsbyrå och företag, har båda parter rätt till tillgång till molndatabas innehållande alla uppgifter samt lagringsytans filer, oavsett programlicens. Den användare som lägger upp företagsdata i en molndatabas första gången, blir administratör med fullständiga rättigheter* för molndatabasen och blir den som kan/ska tilldela rättigheter för andra användare. Det är upp till redovisningsbyrå och företag att komma överens om vem som ska komma åt/göra vad i molndatabasen och på lagringsytan för filer. Björn Lundén AB förhåller sig till den instruktion kunden ger samt förutsätter, om ingen sådan instruktion ges till Björn Lundén AB, att en gemensam överenskommelse mellan redovisningsbyrå och företagare gjorts gällande detta.
* Med begränsning av de programdelar som eventuellt inte ingår i kundens licens för BL Administration.
I våra faktureringsprogram ingår riktig programsupport. Inte från någon robot eller inhyrd helpdesk. Nej, hos oss får du snabb och personlig hjälp på telefon av supportmedarbetare med stor kompetens när det gäller både program- och fakturafrågor. En unik trygghet för dig som användare.
Ladda ner en demo »
Med BL Fakturering i molnet sparar du dina företagsuppgifter i en databas på internet. De uppenbara fördelarna är att du får en ökad åtkomst genom att du når dina data från olika platser och att vi sköter arbetet med säkerhetskopiering. All trafik mellan programmet och databasen är starkt krypterad.Med molnlösningen kan du som företagare koppla din fakturering till en redovisningsbyrå som sköter din bokföring. Byrån får automatiskt in uppgifterna i sitt system. Det innebär att du och redovisningsbyrån kan fördela arbetet mellan er – du registrerar företagets fakturor och din redovisningskonsult sköter bokföringen.
Flera användare kan samtidigt och från olika platser vara uppkopplade mot samma företagsdatabas. Det kan t ex vara två personer som jobbar med faktureringen på samma företag men sitter på olika platser eller en redovisningsbyrå som låter kunder sköta sin fakturering direkt i programmet.
All din information lagras på en server placerad i en säker datahall med bevakning dygnet runt. Dina företagsdata är därför bättre skyddade med vår molnlösning än om du haft dem i din dator på kontoret eller hemma. Lagring av 2 GB data (motsvarar ca 4 000 pdf-fakturor) ingår. Vill du ha mer lagringsutrymme än 2 GB beställer du extra utrymme upp till 100 GB.
Du behöver inte själv tänka på att göra säkerhetskopior av ditt arbete. Dina data säkerhetskopieras löpande. Dagliga kopior sparas en månad bakåt i tiden.
Kundregistret kan även användas som ett bra säljstöd med hjälp av anteckningsfältet där du kan lägga in all möjlig information om kunderna. Du ser också en sammanställning av försäljningen till respektive kund.
I artikelregistret lägger du på ett enkelt sätt upp dina produkter. Produkterna i registret kan bland annat kopplas till olika prislistor, kostnadsställen och kostnadsbärare.
Du har möjlighet att använda upp till fem olika prislistor. I programmet finns också en snabb rutin för prisändringar.
I programmet kan du få med den upplupna räntan redan på påminnelsen så slipper du skicka en särskild räntefaktura.
Programmet är uppdaterat enligt den senaste regeländringen i januari 2017.I programmet hanterar du enkelt ROT- och RUT-avdragen på dina fakturor. Alla nödvändiga uppgifter kommer med på fakturan och den preliminära skattereduktionen dras av från totalbeloppet. Programmet hanterar även den begäran om utbetalning du skickar till Skatteverket.
Genom att ange din (huvudsakliga) bransch i företagsuppgifterna kommer du på ROT/RUT-fliken på artikelkortet att få materialkostnad för aktuell bransch inlagd.
I programmet har du möjlighet att lägga upp olika valutor om du har kunder som vill bli fakturerade i annan valuta än SEK.
Genom att använda funktionen för massfakturering kan du enkelt fakturera flera kunder likadana fakturor i ett svep.
I blankettgeneratorn skapar du enkelt ett eget utseende på dina blanketter, t ex fakturor, orderbekräftelser och kvitton. Antingen genom att redigera de mallar som finns i program¬met eller genom att skapa nya. Du också lägga in din logotyp på blanketterna.
I programmet finns färdiga rapporter för fakturahistorik där du kan välja att se försäljningen specificerad för varje kund och produkt eller summerad för varje kund och produkt.
Kassaflödesanalysen använder du för att se hur stora inbetalningar företaget förväntas få in under ett valt tidsintervall. Har du leverantörsprogrammet ser du även förväntade leverantörsutbetalningar.
När du fakturerar och registrerar inbetalningar får du automatiskt ut underlag för bokföringen. Om du vill kan faktureringsprogrammet automatiskt registrera verifikationer i bokförings-programmet.
Med extrafunktionen E-fakturering kan du skicka e-fakturor direkt i systemet. Ett mycket kostnadseffektivt sätt att hantera företagets utgående fakturor.Funktionen har stöd för det nya standardformatet PEPPOL som rekommenderas för företag som fakturerar offentlig sektor från 1 april 2019. Du aktiverar tjänsten inne i programmet. Användande av E-fakturering debiteras transaktionsvis i efterskott, månadsvis. Priset är 3,50 kr per utgående faktura.
Många företag vill godkänna sina motparter innan det går att skicka eller ta emot e-fakturor till/från dem. I BL Fakturaflöde går detta att göra med hjälp av funktionen för inbjudningar. I en lista markerar du de kunder eller leverantörer du vill bjuda in. De som inte redan har inställningen att de föredrar e-faktura får en inbjudan skickad till sig med e-post. Om motparten accepterar upprättas kopplingen och det är därefter bara att köra igång.
Kan vi vara flera användare samtidigt?
Flera användare kan samtidigt och från olika platser vara uppkopplade mot samma företagsdatabas. Det kan t ex vara två personer som jobbar med bokföringen på samma företag men sitter på olika platser eller en redovisningsbyrå som låter kunder sköta sin fakturering direkt i programmet.
Fungerar programmet på Mac?
BL Administration är ett Windows-baserat program men fungerar utmärkt att installera på en Mac-dator förutsatt att du även har Windows på den. Detta kan man lösa på lite olika sätt. Läs mer om detta t ex här: https://macworld.idg.se/2.1038/1.413058/sa-kor-du-windows-pa-din-mac
Hur gör jag med säkerhetskopiering?
Vi sköter arbetet med säkerhetskopiering. All trafik mellan programmet och databasen är starkt krypterad och säker.
Kan jag skicka e-faktura?
Ja, du kan skicka e-fakturor för 3,50 kr/st. E-fakturorna har stöd för PEPPOL, vilket ofta är ett krav vid t ex offentlig upphandling.
Hanterar programmet byggmoms?
Ja, jobbar du i BL Fakturering eller BL Fakturering plus har du möjlighet att hantera byggmoms i systemet.
Hanterar programmet ROT & RUT?
Ja, både BL Fakturering och BL Fakturering plus hanterar ROT- och RUT-avdrag. Alla nödvändiga uppgifter kommer med på fakturan och den preliminära skattereduktionen dras av från totalbeloppet. Programmet hanterar även den begäran om utbetalning du skickar till Skatteverket.
Har jag öppet köp?
Ja, vid köp av program har du alltid 30 dagars öppet köp. Det betyder att du har god tid på dig att bestämma dig, och att känna att du valt rätt program.
Vilka andra system finns det integrationer till?
Läs mer om vilka system som vi har integrationer till här https://www.bjornlunden.se/program/integrationer
Läs mer om våra integratörer »
Ring oss på 0650-54 14 00 eller fyll i din uppgifter, så kontaktar vi dig!
Vi sammanfattar de viktigaste nyheterna inom skatte-, redovisnings-, juridik- och personalområdet – och förklarar hur de påverkar dig och ditt företag.
Ring:
Mejla:
Björn Lundén AB | Box 84 | 824 65 Näsviken | 0650-54 14 00 | info@bjornlunden.se | orgnr: 556293-9982