Sedan tidigare gäller speciella regler om förenklad hantering av redovisning, betalning och kontroll av moms för elektroniska tjänster, telekommunikationstjänster och radio- och tv-sändningar till icke beskattningsbara personer. Dessa regler finns i så kallade särskilda ordningar som utökas från och med 1 juli 2021.
MOSS blir OSS
E-tjänsten för redovisning enligt de särskilda ordningarna kallades tidigare MOSS (Mini One Stop Shop), efter utökningen av de särskilda ordningarna kallas den nu i stället för OSS (One Stop Shop).
Alla tjänster
Enligt de tidigare reglerna var det bara elektroniska tjänster, telekommunikationstjänster och radio- och tv-sändningar som omfattades av de särskilda ordningarna där MOSS kunde tillämpas. De särskilda ordningarna och e-tjänsten OSS ska nu kunna användas för alla tjänster som tillhandahålls konsumenter, t ex förmedlingstjänster och fastighetstjänster som är omsatta i andra EU-länder.
Distansförsäljning – vad gäller?
Huvudregeln är att svensk moms ska tas ut vid ett svenskt företags varuförsäljning till privatpersoner (konsumenter) och organisationer som inte är momsregistrerade. Vid distansförsäljning (postorder, teleshopping eller internethandel) till andra EU-länder måste säljaren dock momsregistrera sig i de länder där försäljningen överstiger den så kallade omsättningströskeln, och ta ut det landets moms istället.
Villkoret för att säljaren ska behöva momsregistrera sig i köparlandet är att varan ska transporteras av säljaren eller för dennes räkning till köparens land.
Tröskelvärdena gäller inte vid försäljning av nya transportmedel eller punktskattepliktiga varor (t ex alkohol och tobak). Moms redovisas i dessa fall alltid i köparens land.
Nu när de särskilda ordningarna går att tillämpa även vid varuförsäljning kan en svensk säljare, istället för att momsregistrera sig i köparens land, använda sig av e-tjänsten OSS vid redovisningen och betalningen.
Enligt de nya reglerna ska distanshandelsföretag antingen redovisa all distansförsäljning via OSS, eller momsregistrera sig i alla köparländer. Det går alltså inte att blanda metoderna.
Samma omsättningströskel i alla EU-länder
De tidigare omsättningströsklarna för distansförsäljning inom EU var olika för varje land. Sveriges tröskelvärde var 320 000 kr för utländska företags försäljning till svenska köpare som inte är momsregistrerade.
Nu slopas den nuvarande omsättningströskeln vid distansförsäljning. Den EU-gemensamma omsättningströskeln för elektroniska tjänster gäller nu även för distansförsäljning. Den som säljer de aktuella tjänsterna och varorna ska enligt dessa regler kontrollera omsättningströskeln i sitt eget land (säljarlandet) – inte i köparlandet. Omsättningströskeln för säljare i Sverige är 99 680 kr exklusive moms under det innevarande eller närmast föregående kalenderåret.
Omsättningströskeln gäller det sammanlagda värdet av all gränsöverskridande försäljning av varor, elektroniska tjänster, telekommunikationstjänster och radio- och tv-sändningar inom EU (dvs inte för respektive försäljningsland). Från och med den försäljning då denna tröskel överskrids måste säljaren alltså debitera köparlandets moms på alla försäljningar av de aktuella varorna och tjänsterna till konsumenter inom EU.